6 helmi

Miten saan kuvasta tällaisen?

muotikuva, muotokuva, potretti, muoti, atte tanner, hämärä, poseeraus, asennot, poseeraaminen

Tänään keskitymme yhdessä kuvan analysointiin ja erityisesti visuaalisten elementtien purkamiseen. Tämä auttaa kun kuvankäsittelyssä haluat saada kuvallesi tietynlaisen ilmeen. Tarkoituksena ei ole ruveta kopioimaan muita kuvaajia, vaan kehittää omaa silmää ja lopulta tuoda oma visuaalinen kädenjälki jälkikäsittelyyn.

Kuvan visuaalinen ilme, kuten värit ovat isossa osassa tarinankerrontaa ja sitä kuinka katsoja tulkitsee tietyn valokuvan tunnelmaa. Tästä syystä on mielestäni tärkeätä osata katsoa valokuvan osia tietyn kaavan kautta. Eri ratkaisut väreissä ja valaisussa tulee olla perusteltavissa. Haaleat värit viestivät menneisyydestä, kun taas kirkkaat sävyt helposti liitetään mainoksiin.

Tarkoituksena on kehittää omaa visuaalista silmää, ei kopioida.

Usein kuulen valokuvaajien pohtivan miten päästä kuvankäsittelyssä tietynlaiseen lopputulokseen. Hakuammunnan sijaan kannustan pohtimaan kuvankäsittelyä näiden kysymysten pohjalta. Samat kysymykset toimivat kaikenlaisiin kuviin, oli kyseessä sitten maisemakuva tai hääkuva.

Millainen kuvan valotus on?

Tässä tapauksessa melko tumma, hieman alivalottunut. Kuvan kuuluisi sääntöjen mukaan olla paljon vaaleampi.

Millainen kuvan kontrasti on?

Kuvassa on melko paljon kontrastia, jonka huomaa erityisesti tummista varjoalueista. Mustat kohdat ovat todella mustia, jopa osittain tukossa.

Millainen ihonsävy kuvassa on?

Ihon sävy on melko kylmä ja tumma. Hieman jopa harmaata ja vihreätä havaittavissa.

Millaiset mustat kuvassa on?

Osa mustista alueista on lytätty kasaan (crushed blacks). Kuvasta löytyy myös mustan sävyjä, jossa on vihreätä ja sinertävää. Etenkin auton lähellä.

Entäs huippuvalot?

Valkoiset alueet ovat melko tummia, lisäksi niiden sävy taittuu kohti syaania.

Millainen värikylläisyys kuvassa on?

Hieman alikylläiset värit kauttaaltaan.

Mikä kuvassa hallitsee eniten?

Suuri punainen alue yhdistettynä alikylläiseen vihreän sävyyn luo pitkälti koko kuvan värimaailman.

Kuvankäsittely on tietysti ainoastaan pieni osa kokonaisuutta, jos alkuperäisen kuvan valaistus, vaatetus ja sommittelu olisi erilainen ei taitavinkaan kuvankäsittelijä pystyisi jäljittelemään haluttua tunnelmaa. Ammattikuvaajana on pystyttävä tasaisesti tuottamaan halutun näköistä materiaalia, jolloin näiden visuaalisten elementtien hallitseminen on entistä tärkeämpää.

Kuvankäsittely on halutun tunnelman hiomista

Aiheeseen liittyvät artikkelit:

Elokuvamaisen tyylin toteuttaminen valokuvassa
Visuaalinen identiteetti: tekniset ratkaisut

Atte Tanner

Kirjoittaja on nuori on suomalainen potretti- ja muotikuvaaja, joka haluaa kertoa tarinoita meidän niin oudosta todellisuudesta. Lisäksi Atte Tanner on Kamerakoulu.fi -sivuston päätoimittaja.