19 loka

Makrosuppilolla heksagoneja

Ensikosketuksella tällainen viisvitonen Micro-NIKKOR nostaa mieleen epäilyksen siitä, että se olisi jonkinlainen kämäinen rekvisiitta Matrix elokuvasta. Japanilaiset ovat lyöneet putkeen koko rahan edestä numeroa sillä intensiteetillä, että visuaalinen yllätys laittaa kokemattoman heittämään tyhjää hetken. Mitä? Rungosta löytyy siis aukkojen arvot, nimet, sarjanumerot, tarkennusasteikko ruhtinaallisesti niin jaloissa, tuumissa ja metreissä. Ja numerot on vielä söpön kirjavasti väritetty....
Continue reading
14 syys

Mikä ihmeen Tampere Camera Fair?

Tampereella järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa Tampere Camera Fair, jonka tarkoituksena on tuoda tutuksi filmikuvausharrastusta digitaalisen aikakauden nuorille, sekä tukea jo filmikuvausta harrastavia valokuvaajia. Samalla luodaan ainutlaatuinen tilaisuus valokuvausalan oppilaitoksille ja muille koulutusta tarjoaville toimijoille toimintansa esittelyyn, sekä harrastajille upea mahdollisuus rakentaa kontaktiverkostoa rakkaan harrastuksensa tueksi....
Continue reading
22 heinä

Kolme syytä miksi olemme sukupolvi, josta ei jää yhtään kuvaa.

filmikuvaus, filmi, vanha
Ensimmäistä kertaa 70 vuoteen on kohta mahdollista, että Suomessa on täysi-ikäinen sukupolvi, joka ei voi näyttää lapsenlapsilleen omia lapsuudenkuviaan. Miksi näin? On arvioitu, että esimerkiksi tänä vuonna otetaan enemmän valokuvia, kuin 1900-luvulla yhteensä. Kaikista 2000-luvulla syntyneistä on lukemattomia valokuvia vanhempiensa puhelimissa, nettipalveluissa ja joskus jopa tallennettuna kovalevyille....
Continue reading
22 kesä

Filmi tunnissa nettiin ja 100 vuoden arkistovarmat kuvat

dia, filmi, skannaaminen, mustavalkoinen, valokuva, valokuvaaja, juho leppänen, projekti

Juho Leppänen on Kameratori.fi:n ja Kamerakoulun perustaja, joka on kuvannut aktiivisesti viimeiset 12 vuotta. Hänet on saattanut myös bongata viime vuoden yllätysmenestyjä-elokuvasta Autolla Nepaliin – Unelmien elokuva. Vannoutuneena Nikonistina hän on joutunut viimevuosina poikkeamaan rutiinistaan, koska sekä peilittömät digikamerat, että isomman koon filmikamerat tuntuvat saavan enemmän ulkoilua.

20150622_115527.png

Meillä oli viikko sitten iloinen perhetapahtuma, jossa juhlittiin uusinta tulokasta perheeseen. Viimeiset kymmenen vuotta tällaiset juhlallisuudet on taltioitu digimuotoon, mutta koska filmi tekee yllättävän väkevää comebackia, ajattelin koittaa miltä tuntuisi elää perhejuhla vain kolmella rullalla keskiformaattifilmiä.

Kolmekymmentä mahdollisuutta laukaista, Plaubel Makina 67 (sis rakennettu80mm f2.8 objektiivii) vanhoilla pattereilla (ei valotusmittausta) ja ei varasuunnitelmaa. Ilfordin Delta 3200 @iso1600 kuvattuna ja kuvat joko 1/60 tai 1/125 f2.8. Silti taisi tulla parhaimmat juhlakuvat kuin koskaan ja kerron teille muutaman syyn:

20150622_112038.png

 

18 helmi

Kalustovinkkejä valokuvaajalle

Viimeisessä jaksossa kerromme kalustovinkkejä, joiden avulla voit säästää paljon rahaa. Annamme suosituksia, millaisiin värkkeihin kannattaa satsata, ja mitkä taas jättää vähemmälle. Rungot Järjestelmäkameroiden runkoja tulee jatkuvasti uusia kuin liukuhihnalta. Niiden arvo putoaa erittäin nopeasti, joten niihin ei kannata sijoittaa – ellei satu todella tarvitsemaan jotain uutta ominaisuutta. Objektiivit Objektiivit lienevät se tärkein alue. Tässä meillä on kolme peruslinjaa, joiden olemme havainneet olevan hyödyllisiä ja järkeviä. Ensinnäkin, kittiputkellakin pärjää yllättävän hyvin. Sillä pääsee erittäin hyvin alkuun kuvaamisen opettelussa, ja niiden polttovälialue on usein hyvin yleiskäyttöinen. Kittilinssillä kuvaamalla opit ennen pitkää sen, mihin haluat tulevaisuudessa satsata.
Huippulaatuiset zoom-objektiivit ovat erittäin kalliita. Ne ovat usein ammattikäyttöön suunniteltuja. Näin ollen ne ovat kestäviä ja laadukkaita, mutta harkitsemalla hieman tarkemmin voit päästä samoihin lopputuloksiin huomattavasti vähemmällä rahalla. Nimittäin kiinteäpolttoväliset objektiivit (”primet”) ovat monessa suhteessa parempi vaihtoehto. Ensinnäkin, yhden hirvittävän kalliin zoomin hinnalla saat monta todella laadukasta kiinteää. Toiseksi, kiinteäpolttoväliset ovat yleisesti kuvanlaadultaan parempia kuin zoomit. Zoomeissa on liikkuvia osia ja suunnittelussa tehdään kompromisseja. Prime-objektiivien tekeminen on helpompaa, ja kuvanlaatu puhuu puolestaan. Kiinteäpolttoväliset ovat usein myös paljon pienempiä kuin zoomit. Kolmas aspekti on se, että vanhempia manuaalitarkenteisia ei kannata oudoksua. Niissä on verraton kuvanlaatu verrattuna moniin nykyajan ihmeisiin. Tarkennusrenkaiden tuntuma on usein erinomainen. Mikäli aukonsäätö tapahtuu manuaalisesti, itse objektiivista, voit käyttää manuaalivalotusta, niitä kuvaustiloja,...
Continue reading