24 loka

Maalaustaiteesta inspiroituva Maria Lax haastattelussa

Opiskelin London Film Schoolissa elokuvantekoa jossa erikoistuin elokuvaukseen. Kamerat ja valaisu tulivat sitä kautta tutuksi. Käytimme aluksi sekä 16- että 35 mm elokuvakameroita. Meidän piti opetella valotusmittarin käyttö hyvin, sillä emme saaneet käyttää monitoreita emmekä värimääritellä ensimmäisiä töitä ollenkaan, ja filmiä annettiin tarkasti rajattu määrä. Kuvaaja oli siis ainoa henkilö joka kameran käydessä näki miltä kuva näytti, onnistumiset ja mokat näkyivät vasta kun saimme filmin takaisin labrasta....
Continue reading
14 heinä

Inspiraatio ja sen prosessointi

Valokuvaajana toimiminen vaatii jatkuvaa inspiraatiota. Välillä tarve keksiä on todella nopea asiakastöiden kohdalla. Toisinaan taas samat inspiraatiokuvat tulevat esiin yhä uudestaan hitaammin tehtävien omien projektien kohdalla. Mielestäni valokuvaajien on tärkeä ymmärtää kuinka he inspiroituvat ja ylläpitää hyvää järjestelmää tämän keräämiselle....
Continue reading
29 kesä

Portfolioilta tulossa

Kamerakoulu järjestää tapahtumassa portfolioillan, jonka tarkoituksena on saada palautetta tekemisestään rennossa ilmapiirissä. Samalla voi verkostoitua muihin kuvaajiin osaamistasosta riippumatta. Paikalla tulee olemaan myös valokuva-alan ammattilaisia, jotka kiertävät mukana keskusteluissa. Tapahtumaan voi osallistua näyttämällä kuvia muistitikulta, portfoliosta tai vaikka valmiina vedoksina....
Continue reading
17 kesä

Liikkeeseen perustuva 3D-kokemus

Erilaiset 3D-tekniikat ovat yrittäneet tehdä läpimurtoa jo jonkin aikaa. Lähes kaikki esitystavat vaativat katsojalle lasit tai kypärän, joka mahdollistaa 3D-kokemuksen. Tämä hankaluus etäännyttää teokset katsojalta ja vaikeuttaa katselukokemusta. Pariisilainen alike -tuotantoyhtiö keskittyy interaktiivisen suunnitteluun ja näyttää "A kiss in Paris" -teoksessaan miten katsojan liike itsessään mahdollistaa teoksen eri suunnista katsomisen ilman erilaisia lisälaitteita. ...
Continue reading
6 kesä

Lightroom vai Photoshop?

Kuvankäsittelyn perusteiden taitaminen on olennainen osa valokuvauksen opettelua. Etenkin RAW-kuvien kohdalla jälkikäsittelyn tuomat mahdollisuudet on tärkeä opetella. Monilla kynnys opetteluun vaikuttaa kuitenkin olevan suuri ja mahdollisuuksien määrä lähinnä hämmentää käyttäjiä. Eri foorumeilla näkee usein kysymyksiä, kuten mistä ohjelmasta kannattaa aloittaa....
Continue reading
25 touko

Anna-Katri Hänninen muuttaisi mökille

Luonto merkitsee minulle luovuutta ja rauhoittumista. Luonnossa olemme läsnä itsemme kanssa. Se tuntuu laittavan asiat aina oikeisiin mittasuhteisiin. Ongelma, joka on saattanut työpäivän aikana harmittaa, ei enää luontopolulla tunnukaan niin isolta asialta. Vietän paljon aikaa mökillä ja vesillä. Sanon aika usein, että jos saisin valita, niin asuisin mökillä....
Continue reading
8 touko

Kuvankäsittelyä luvassa. Esitä toive

muotikuva, kuvankäsittely, mies, kuvaaja, pro, ammattilainen, muotokuva, atte tanner, editointi
Meillä on ollut sivuillamme paljon tietoa kuvaamisesta peruskurssin muodossa, jossa aloittelijan on helppo ottaa uuden kameran asetukset haltuun. Oman alkuperäisen visionsa siirtäminen lopulliseen teokseen vaatii kuitenkin kameran tuntemisen lisäksi paljon muita taitoja, kuten kuvankäsittelyä. Monet tähän tarkoitukseen tehdyistä ohjelmista vaikuttavat kuitenkin monille aloittelijoille ylivoimaisilta niiden laajuuden vuoksi....
Continue reading
23 huhti

Vesileima vai ei?

hääkuva, hääpotretti, harri rauhanummi, potretti, kuvaaja, ammattikuvaaja, pro, ammattilainen,
Omista oikeuksista huolehtiminen on haaste jokaiselle valokuvaajalle. Tähän on monta tapaa, joista ensimmäinen on vesileima, tämä pieni merkki joka aiheuttaa paljon vääntöä puolesta ja vastaan valokuvaajien keskuudessa. Osan mielestä vesileimat häiritsevät kuvan katselukokemusta liikaa. Toinen puolisko sen sijaan vannoo tämän ilmaisen mainoksen puolesta. Mikä ikinä oma valintasi on, tulee sen olla linjassa oman brändisi ja näkemyksesi kanssa. Kysyimme aiheesta muutamalta ammattikuvaajalta, joilla oli kaikilla hieman erilaiset näkökulmat vesileimoihin.
Vesileima: kyllä vai ei?
Jaakko Sorvisto - ilman vesileimaa Tähän kysymykseen ei todellakaan löydy yhtä ja oikeaa vastausta, mutta oma valintani on ollut toistaiseksi julkaista ilman vesileimaa. Lähtökohtaisesti kuvien julkaisujen tavoitteena on tietenkin saada mahdollisimman suuri näkyvyys, joka yleensä vaatii jakoja eri medioissa. Oman kokemukseni mukaan leimaamattomat kuvat tulevat usemmin jaetuksi (Facebook, Pinterest, Tumblr, jne...
Continue reading
9 maalis

Marko Rantanen haastattelussa

Kööpenhaminan ja Suomen välillä töitä tekevä Marko on todella kovan luokan ammattilainen niin valokuvauksessa kuin elokuvaohjauksessa. Monipuolisuuden lisäksi hänellä on todella tunnistettava tyyli, johon kuuluu harkittu valaisu ja tarinalliset lavasteet. 
Kuinka kiinnostuit valokuvauksesta? Minulla oli aina tunne, että on jotain kiinnostavaa mitä en ollut löytänyt. Kun ystäväni rahapulassaan myi minulle Zenith järjestelmäkameran ja kuvasin yhden mv-filmin niin olin koukussa. Sitten katosikin kaikki aika, rahat ja ystävät valokuvauksen alttarille. Kokeilitko muita taiteenmuotoja, kuten piirtämistä ja maalaamista ennen valokuvausta? En oikeastaan…. pienenä piirsin paljon mutta se ei tuntunut oikealta. Maalaaminen ei myöskään koskaan herättänyt suuria tunteita. Kokeilin maalaamista muutama vuosi sitten kesälomalla, tyttöystäväni (nykyinen vaimoni) kehoitti minua lopettamaan kun kuvista tuli niin synkkiä ja masennuin.
Millainen koulutus sinulla on, vai oletko täysin itseoppinut valokuvaaja? Minulla on teknisen puolen opintoja. Opin kuvaamiseen sain mainos- ja muotivalokuvaajien assistenttina. Kun kuvauspäivä oli ohi ja muut lähtivät studiolta niin koitin toistaa päivän kuvauksen valot vaikka yksinkertaisessa asetelmassa tai sillä mitä studiolla sattui olemaan. Harrastuksen alussa Starfoton Juha Jaukkuri jaksoi neuvoa minua paljon ja se on kivijalkaliikkeiden etu nettikauppoihin verrattuna. Ylioppilaskameroilla oli myös osansa harrastukseni alussa. [eltd_separator...
Continue reading