3 tammi

Tekniikkahifistelijän kokeilut rihkamalla

Olen tottunut olemaan teknisesti melko huolellinen. Valot tietyssä kulmassa, dynamiikka hallinnassa ja tarkennus silmissä. Tällainen huolellisuudesta on etenkin kaupallisessa valokuvauksessa usein edellytys. Valokuvaajana huomaan tekeväni asiat samalla tavoin kerta toisensa jälkeen, joka tuo tekemiseeni varmuutta. Toisaalta tämä tarve kontrolliin puuduttaa....
Continue reading
28 helmi

Parhaat objektiivit potretteihin

objektiivi, muotikuva, muotokuva, potretti, muoti, atte tanner, hämärä, poseeraus, asennot, poseeraaminen
Keskityn valokuvauksessani lähinnä ihmisten kuvaamiseen, jonka takia haluan tässä artikkelissa kertoa omista suosikkiobjektiiveistani tähän tarkoitukseen. Pyrin aina kuvaamaan kohteeni mahdollisimman kunnioittavasti, joka tarkoittaa etten turhaan halua vääristää kuvattavan piirteitä. Objektiivi valinnalla on suuri merkitys kuvan lopulliseen tunnelmaan, jonka takia eri linssien parhaat puolet on hyvä tietää. Millainen tyyli sinulla on? On mahdotonta suositella yhtä tiettyä objektiivia, joka sopisi kaikille. Tästä syystä kannattaa miettiä millaisia muotokuvia haluaa itse ottaa. Kuinka paljon taustaa haluaa saada kuviin mukaan? Tämä vaikuttaa omalla kohdallani eniten objektiivi valintaan, sillä pidemmällä putkella on välillä vaikea saada kohteen lisäksi ympäristöä mukaan. Tykkään itse kertoa ison osan kuvan tarinasta ympäristön kautta, jonka takia huomaan valokuvaavani paljon melko lyhyillä polttoväleillä.
Kiinteä vai zoomi? Mikä ihana ikuisuuskysymys Monet potrettikuvaajat tuntuvat vannovan kiinteiden objektiivien nimeen. Nykypäivän laadukkaissa zoomeissa riittäisi varmasti myös piirto potrettien kuvaamiseen, mutta silti omasta kamerarepustani löytyy pelkkiä kiinteitä linssejä. Kuvaustilanteessa haluan keskittyä täysillä kohteen kanssa yhteyden löytämiseen, jonka takia koen että kiinteillä linsseillä en jatkuvasti ole vaihtamassa polttoväliä ja testailemassa vaan pystyn keskittymään paremmin tietyn kuvan tavoitteluun. Nautin itse erittäin lyhyestä syväterävyysalueesta, jolla tavoittelen tiettyä visuaalista kieltä. Kiinteiden objektiivien valovoiman ansiosta pääsen tähän unenomaiseen tunnelmaan helposti. Kuvaan usein välillä f/1.8 - f/2.2, joka rajaa omalta osaltani lähes kaikki zoomit pois. [eltd_separator...
Continue reading
9 marras

Pieniä muutoksia maailmakaikkeudessa

lapsikuvaus, lapsi, kuvaus, potretti, vauva, vauvakuvaus, vastasyntynyskuvaus, vastasyntynys, valokuvaaminen, muotokuva
Olen ulkomaalainen ja kotoisin kulttuurista, joka eroaa paljon Suomesta. Minulle ei aina ole ollut helppoa ymmärtää paikallisia tapoja ja ilmaista itseäni vieraalla kielellä. Valokuvaamisen kautta olen saanut kurkistaa tavallisiin suomalaisiin koteihin ja perheisiin. Tuntuu, että jokainen kuva on auttanut minua ymmärtämään paremmin uutta kotimaatani ja samalla löytämään oman tyylini....
Continue reading
31 tammi

Valokuvauksen perusteet: valotus

Ensiksi lyhyt katsaus valotukseen. Sehän on varsinainen kulmakivi valokuvaamisessa – ilman valoa ja valotusta ei ole valokuvaa. Valotuksella säädetään kuvan tummien ja vaaleiden välinen tasapaino. Yleensä pyritään siihen, että musta näkyy mustana ja valkoinen valkoisena. Seuraavat kuvat havainnollistavat, mitä yli- ja alivalottaminen merkitsevät. Ensiksi oikein valotettu kuva: siinä musta on mustaa, valkoinen on valkoista ja yksityiskohdat näkyvät hyvin. Ylivalotettu kuva: kaikki on hyvin haaleaa, ja vaaleimpien alueiden yksityiskohdat hukkuvat. Musta näyttää enemmänkin harmaalta. Alivalotettu kuva: tässä taas tummien alueiden yksityiskohdat hukkuvat, koska kaikki näkyy tummempana kuin pitäisi. Valkoista ei ole missään, vain harmaan sävyjä. Yli- tai alivalotusta kuitenkin tarvitaan eri tilanteissa. Esimerkiksi kuvattaessa vaaleaa, kirkkaan lampun alla olevaa henkilöä, on perusteltua alivalottaa kuva. Tällöin henkilön iho ei pala puhki (eli näy täysin valkoisena), vaan kasvonpiirteet näkyvät oikein. Useimmissa kameroissa on P-asento, jossa voit säätää valotusta manuaalisesti. Valotusta voi korjata /- EV -toiminnolla. Yhden numeron muutos vastaa yhtä aukkoa (aukosta tarkemmin osassa 5). Automaattivalotusta käytettäessä on mahdollista vaikuttaa mittauspisteeseen/pisteisiin, joiden perusteella kamera laskee valotuksen.
Seuraavissa kolmessa osassa käsitellään valotuksen kolmea muuttujaa: suljinaikaa, ISO-arvoa ja aukkoa. Jos et vielä nähnyt asiaan liittyvää videota, kurkkaa miten homma hoituu livenä: ...
Continue reading