28 loka

Vilhelm Sjoströmin 13 vinkkiä kuvaamiseen

Ville kertoo omat 13 vinkkiään valokuvaajalle kamerakoulun 13-osaisen peruskurssin kunniaksi.

1. MENE ULOS

“Minäkin olisin voinut ottaa tuon kuvan. Totta, mutta kun et ottanut (koska ulkona satoi, oli kylmä ja Idols kiinnosti enemmän kuin kameran ulkoiluttaminen).”

sjostrom1_edit

D3 + 50mm f/1.2 Ai-S @ f/1.2 1/30s ISO 1600

2. LUOTA HISTOGRAMMIIN, ÄLÄ NÄYTTÖÖN

Kamerasi näyttö ei kirkkaassa auringonvalossa (eikä yön pimeydessä) anna luotettavaa käsitystä kuvasi valotuksesta. Keskipäivän aikaan erityisesti punainen värikanava vaatii tarkkuutta, sillä pienikin ylivalotus syö kuvasta yksityiskohtia.

sjostrom2_edit

D3 + 24-70mm f/2.8G AF-S @ 40mm f/8 1/320s ISO 200

3. ÄLÄ AJATTELE LOOGISESTI

“Tavanomaisesti” ajatteleva valokuvaaja ei raahaisi 5 kilogrammaa painavaa superteleä häihin, saati ohjaisi hääparia 60 metrin etäisyydeltä sulhasen rintataskuun piilotetun radiopuhelimen avulla. Yhdenkään hääparin juhlapäivä ei kuitenkaan ole “tavanomainen”, joten miksi kuvasi siis olisi? Hintaa hirvitteleville tiedoksi ettei tarvitse lyödä kymppitonnia pöytään, riittää että käytät kameraasi/linssiä tavalla johon sitä ei ole suunniteltu. Erilainen kuva nimittäin on kiinnostavampi kuin ennen nähty.

sjostrom3_edit

D3 + 400mm f/2.8G AF-S VR @ f/2.8 1/400s ISO 200

4. KIERRÄ HEIKKOUDET, VAALI VAHVUUKSIA

Oli kyseessä sitten edullinen kitti-zoom tai valovoimainen kiinteä objektiivi, tärkeintä on tuntea kuvauskalustosi suorituskyky. Täydellä aukolla vinjetoiva ja pehmeä kittilinssi piirtää huipputerävästi heti kun sen pysäyttää pari aukkoa, ja ikimuistoisesta lentomatkasta tallentuu seinälle huipputerävä suurkuvatuloste muistoksi.

sjostrom4_edit

D70 & 18-55mm f/3.5-5.6G II @ 45mm f/10 1/250s ISO 200

5. SOMMITTELE KÄYTTÖTARKOITUKSEN MUKAAN

Tällaiset sommitelmat vaativat isoa kokoa toimiakseen, sillä tästä nettiversiosta ei erota karhun huomion kiinnittävää hyttystä. Hyvä perussääntö onkin, että mitä pienemmässä koossa kuvaa käytetään, sitä tiukempi rajaus toimii.

sjostrom5_edit

D3 + 24mm f/1.4G AF-S @ f/2.8 1/2000s ISO 200

6. ELLET OSAA, OPETTELE

Kalleinkaan kuvauskalusto tai uusi salama ei tuo toivomiasi lopputuloksia, ellet samalla sijoittanut parikymppiä aiheesta opettavaan kirjaan. Lue, säädä, kokeile ja näe miten se vaikuttaa lopputulokseen.

sjostrom6_edit

D3 + 24-70mm f/2.8G AF-S @ 58mm f/11 1/250s ISO 200

7. PALVO TULOKSIA, ÄLÄ LAITTEITA

Kamerasi tuottaa mielihyvää (tai tuloja) vain silloin, kun sitä käytetään. Jos omistat harvinaisen helmen, älä anna sen pölyttyä hyllyssäsi – siitä on iloa vain olosuhteissa joita varten se on luotu.

sjostrom7_edit

D3 + 28mm f/1.4D AF @ f/1.4 1/15s ISO 6400

8. SALAMA MONINKERTAISTAA MAHDOLLISUUTESI

Täytesalaman oikea käyttö ei näytä salamakuvalta. Tässä käsivaralta kuvatussa ruudussa käytin runkoon kiinnitettyä salamaa täytevalona jotta Matti Jykylän rubix xpress -teoksen värit toistuisivat oikein. Sininen tunti taas muuttui sinisemmäksi todellisuutta kylmemmällä valkotasapainolla.

sjostrom8_edit

D3 + 24-70mm f/2.8G AF-S @ 55mm f/4 1/80s ISO 500

9. ÄLÄ OLE TERÄVYYSORJA

Kittilinssi harvemmin täydellä aukolla tekee terävää jälkeä eikä jalustaakaan jaksa aina kantaa mukana. Terävyys ei kuitenkaan ole hyvän kuvan vaatimus kun kohteena on ihmisen iho, ja jalustan sijasta löydät ympäristöstäsi helposti esim. puun jota vasten nojaamalla saat kamerasi riittävän vakaaksi myös pidemmillä suljinajoilla.

sjostrom9_edit

D70 + 18-70mm f/3.5-4.5G @ 46mm f/4.5 1/2.5sec ISO 800

10. AURINGONLASKUT, NÄHTY

Auringonlaskuja kuvataan tuhat kertaa enemmän kuin auringonnousuja, koska harva jaksaa syyskuussa nousta aamuneljältä kuvaamaan kylmänsinisen ilman ja lämpimän valon lyhyttä, mutta kaunista kädenvääntöä.

sjostrom10_edit

D3 + 50mm f/1.2 Ai-S @ f/2 1/50s ISO 400

11. LIIKU, ELI SOMMITTELE

Kamera ei näe maailmaa kuten sinä. Erityisesti laajakulmat vääristävät mittasuhteita – hyödynnä perspektiiviä eduksesi. Laajakulmat ja telet vääristävät perspektiiviä, hyödynnä siis laajakulmien suurentava ja teleobjektiivien liiskaava vaikutus.

sjostrom11_edit

D70 + 12-24mm f/4G AF-S DX @ 12mm f/8 1/160s ISO 200

12. SUUNNITTELE KUVASI ETUKÄTEEN

Youtubesta selvitin Grace Jonesin lavakoreografian, mikä paljasti hänen viettävän kaksi ensimmäistä kappaletta lavan taaimmassa ylänurkassa, kaukana laajakulma-zoomien ja 70-200:sten ulottumattomissa. Kuten diivojen kanssa aina, jos kuvauslupaa edes heruu niin se on voimassa vain avausbiisien ajan. Muiden kuvaajien tuskaillessa linssivalintaansa oma työni oli sinä päivänä pulkassa kolmessakymmenessä sekunnissa.

sjostrom12_edit

D3 + 200-400mm f/4G AF-S VR @ 400mm f/4 1/200s ISO 500

13. KÄYTÄ PISTEVALOTUSTA

Kamerasi kennon dynamiikka on todennäköisesti laajempi kuin entisaikojen dia- tai negafilmissä, mutta siitä huolimatta koko ruudusta arvon ottava valotusmittari heittää häränpyllyä kun valo on vaikea, jyrkkä tai sekava. Käytä siis pistevalotusta, kun kuvauskohteesi käsittää paljon vaaleita ja tummia sävyjä.

sjostrom13_edit

Nikon F100 + 35mm f/2D AF @ f/8 ISO 100 (Kodak Ektachrome)

Kuvien oikeudet: Vilhelm Sjöström

mm
Vilhelm Sjostrom

Vilhelm (Ville) Sjöström on 38-vuotias ammattivalokuvaaja ja yrittäjä, joka kolleegansa Ilkka Vuorisen kanssa pyörittää Helsingissä valokuvausstudioa nimeltä Musta & Valkoinen sekä Vuokrakamera.fi kameravuokraamoa. Töissä hän kuvaa tuotteita, taidetta ja hääpareja - vapaalla (jos sitä jää) lähinnä omaa taaperoikäistä tytärtään.