2 loka

Yökuvauksen hiljaiset tunnelmat ja vinkit

Canon 350D siitä se kaikki sitten lähti. Vuosi oli 2005, 8mpx ja 3 kuvaa sekunnissa. Tätä ennen valokuvaus kokemus oli lähinnä ollut lomakuvien kuvaamista kertakäyttökameralla, olin yksinkertaisesti heti koukussa. Kittilinssillä tuli kuvattua kaikkea mahdollista. Lähinnä kuitenkin luontoa, koska siellä olen aina tykännyt liikkua.

Ensimmäinen objektiivi minkä ostin oli 100mm macro. Oli huikeaa millaisia lähikuvia sillä sai! Useamman vuoden kuvasin lähikuvia, kasveja, hyönteisiä ja perhosia. Enimmäkseen kasveja, koska niihin pystyi aina palamaan kun valo oli hyvää.

Olen aina pitänyt mystisestä, vähän surullisesta ja haikeasta tunnelmasta. Vanhoista kasvikuvista näkyy mielestäni minun tyyli kuvaajana, joka alkoi syntymään noihin aikoihin. Nykyisin kuvaan samaa tunnelmaa, mutta kasvit ovat vaihtuneet hahmoon kuvissa ja macro -objektiivi on vaihtunut laajakulmaa. Mielestäni hahmo kuvissa tuo kuvaan voimakkaamman tunnelman. Se, että kuvassa on hahmo, eikä tyhjä tie taikka peltomaisema tuo tunnelman lähemmäksi ja voimakkaammaksi katsojalle, tai niin minä sen koen.

Rakastan niitä hetkiä kun olen kirkkaan tähtitaivaan alla

Hämärä ja yökuvaukseen päädyin osittain olosuhteiden pakosta. Lapset olivat ihan pieniä ja aikaa kuvaamiseen ei ollut kuin iltaisin, aikaisin aamusta tai öisin. Kuvaamisesta kuin oli tullut enemmän kuin pelkkä harrastus, siitä oli tullut intohimo. Joten kuvaamaan oli pakko päästä.

Olen hieman erakkoluonne, joten rakastan niitä hetkiä kun olen kirkkaan tähtitaivaan alla. Katselen linnunrataa ja huomaan silloin tällöin, että silmäkulmassa vilahtaa tähdenlento. Täydenkuun aikaan kun pelloilta nousee usvaa. On täydellisen hiljaista vain joitain eläinten ääniä kuuluu usvan keskeltä.

Olla hiljaisuudessa, rentoutua ja tyhjentää pää päivän ajatuksista.

Pystytän jalustaa pellon laitaan ja olo on yhtä innostunut kuin pikkupojalla joka odottaa uutta lelua. Haluan kuvata kaikkea, mikään hetki ei saa päästä karkuun. Sinkoilen sinne tänne etsien sitä parasta tilannetta ja kuvakulmaa. Yhtä tärkeää kuin valokuvaaminen ovat nämä hiljaiset hetket luonnossa. Seuraavana aamuna väsyttää, pakko lähteä töihin. Mutta se kaikki on väsymyksen arvoista.

Kalustoni yökuvauksessa

Nykyisin kuvaan paljon Samyangin 14mm f/2.8 -objektiivilla mikä on suosittu mm. tähtikuvauksessa.
Yöllä ja hämärällä valokuvaamisessa suurin ongelma on tietysti valon puute. Sen seurauksena tulee tarkentamisen vaikeus ja kohina. Tähtiä kuvatessa valotusajat eivät voi olla kovin pitkiä, ettei tähdet “veny”. Silloin etuala tai muu maisemaan ei saa tarpeeksi valoa tai muuten kohina kasvaa liian suureksi.

Olla hiljaisuudessa, rentoutua ja tyhjentää pää päivän ajatuksista

Usein kuvaankin etualan pidemmillä suljinajoilla, välillä usean minuutin ajan pienellä ISO:lla ja yhdistän kuvat käsittelyssä. Samoin revontulia kuvatessa, tai jos taivaan ja etualan valaisuerot ovat suuret. Tarkentamisen teen kameran live viewin ja taskulampun avulla. Olen jo niin tottunut tähän työnkulkuun, että valoisalla ja automaattitarkennuksen avulla kuvaaminen tuntuu oudolta.

Oikealla hetkellä oikeassa paikassa oleminen pätee myös yöllä kuvaamisessa. Itse pidän ehkä kaikkein tärkeimpänä kuvan tunnelmaa ja valokuvaajan näkemystä, en niinkään kohdetta tai kuvan teknistä laatua. Itse asiassa en halua kuvasta liian siloteltua tai kliinistä. Kuvassa pitää olla rosoisuutta ja vähän vaaran tuntua. Postikorttimaisemaa ei kukaan muista enää seuraavana päivänä.

Kaikissa kuvissa Canon 5D mark III  ja Samyang 14mm 2.8 jos ei muuta mainittu

Yökuvaus esimerkkejä

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Iso 2500, 30 sekuntia

ABDUCTION

Tämä kuva on hyvä esimerkki siitä, että on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Viime syksynä menin läheisen Valkjärven rantaan katsomaan nousisiko järvestä usvaa? Sääennuste lupasi yöstä selkeää ja kylmää joten mahdollisuudet olivat hyvät. Otin testi valotuksen 30 sekunnilla, joka oli hieman liikaa, tähdet venyivät kuvan reunalta.

Käytän kuvatessa usein Triggertrap -sovellusta puhelimessa, sen avulla pystyn itse menemään kuvaan. Voisin toki käyttää ohjelmoitavaa lankalaukaisinta tai radiolaukaisinta, mutta olen tykännyt enemmän Triggertrapista. Kun seisoin laiturin päässä, suoraan vastarannalta lensi kameraa kohti lentokone, jolloin kuvaan syntyi valopallo.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Iso 100, 1.3 sekuntia

SUMMER LOST

Otin kuvan juhannuksen jälkeen jolloin illat olivat vielä valoisia. Kuva on ensimmäisiä kuvia mitä otin tältä kuvausreissulta. Ilta oli niin valoisa että Iso 100 ja 1.3 sekuntia pysäytti hahmon liikkeen sopivasti. Kuva on siinä mielessä erikoinen, että en juurikaan nähnyt vaivaa kuvakäsittelyssä.

Jotkut kuvat ovat melkein valmiita sellaisenaa ja joidenkin kanssa saa vääntää pitkän aikaa, joitain kuvia en saa valmiiksi ollenkaan vaikka kuva olisi mielestäni hyvä. Haluan tietyn tunnelman kuvalle käsittelyssä.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Iso 640, 6 sekuntia

DREAMER II

Tässä kuvassa on monia elementtejä mitä minun kuvissa yleensä on. Täysikuu, usvaa, tie ja hahmo.
Vaimo tuli illalla kotiin ja sanoi, että tutulla tallille menevällä tiellä on komea usva. Pakkasin äkkiä kameravarusteet reppuuun ja lähdin ajamaan. Perille päästyäni usva oli kuitenkin kadonnut. Ajattelin ottaa kuitenkin muutaman kuvan kun sinne asti ajoin. Aikani kuvattua huomasin, että viereiseltä pellolta tuli usvarintama kohti minua.

Jalusta keskelle tietä ja Triggertrap (hinta n. 35€)  kameraan. Ajastin sen ottamaan kuvia kymmenen sekunnin välein. Otin tieltä useamman kuvan missä olin eri kohdissa tietä. Tässä missä tie, hahmo ja kuu ovat linjassa miellytti minua lopulta eniten.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Laiva Iso200, 45 sekuntia Taivas Iso 3200, 25 sekuntia

STAR SHIP

Suunniteltu kuvauskohde Emäsalossa. Tämä Emäsalon hylky oli aikaisemmin aivan rannassa. Sitä tuli kuvattua jo silloin, mutta ilmeisesti joku oli alkanut kunnostamaan laivaa. Nyt se on kauempana rannasta ja piti odotella talven pakkasia ja kantavia jäitä.

Kyttäsinkin säätiedotteita milloin pakkaset pysyisivät ja jäälle olisi asiaa? Alunperin suunnitelma oli kuvata laivaa merelle päin saadakseni taustasta siistimmän ja yksinkertaisemman, mutta paikan päällä kuitenkin muutin mieleni, koska rannan suuntaan laskevan auringon kajastus värjäsi taivaan kauniin väriseksi. Lopullinen kuva on tehty kahdesta valotuksesta.

Kannattaa myös käydä lukemassa Ilari Lehtisen tarina tämän hylyn kuvaamisesta.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Iso 320, 15 sekuntia

LUNAR EFFECT

Syksyinen yö uudenkuun aikaan. Ajoin läheiselle pellolle etsimään kuvauspaikkoja. Kuu oli nousemassa ja joka paikka oli aivan sumun peittämä. Odotin että kuu nousee tarpeeksi ylös ja aloin kuvaamaan. Kuvasin niin innoissani täyttäkuuta etten huomannut heti, että kuu muodosti taakseni upean sumukaaren. Vaikka paljon olen liikkunut täydenkuun aikaan niin olin vain kuullut sumukaaresta. Hetkeksi unohdin kuvaamisen, ihmettelin vain upeaa kuun muodostamaa kaarta. Tämä kuva on otettu hetkeä ennen tätä.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Pelto Iso 200, 10 sekuntia Taivas Iso 3200, 25 Sekuntia

NOWHERE TO GO NOTHING TO DO, NO LONGER IN A HURRY.

Ajan melkein päivittäin tämän pellon ohi. Kuva on loppusyksyltä jolloin vilja oli jo puitu pelloilta. Vasemalla näkyvät valot ovat Tampereen moottoritien valoja. Moottoritien valot ja puimurin tekemät urat pellossa, johdattaa katsetta kohti hahmoa kuvassa. Tässä kuvassa taivas on eri valotuksesta.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Iso 400, 1.6 sekuntia

DO YOU KNOW WHEN YOU HAVE TO LEAVE?

Tämän syksyn kuvia. Klassinen kuva, tie sumua ja hahmo. Laskeva aurinko värjäsi taivaanrannan punaiseksi. Hahmo kävelemässä auringonlaskuun. Kliseistä, mutta pidän varsinkin tuosta laskevan auringon tuomasta väristä.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Lato Iso 500, 13 sekuntia & taivas Iso 3200, 25 sekuntia

GOLD LIGHT.

Harvoja talvella otettuja kuvia. Muistan, että oli kova pakkasyö. Talvella ei ikinä ole liikaa päällä kun on kuvaamassa. Muuten yleensä tarkenee, mutta varpaat ja sormet ovat kovilla. Kovin paksuilla hanskoilla kun ei pysty kameraa käsittelemään. Kädenlämmittimet talvella ovat todella hyödylliset.

Talvella kohteiden kuvaamisen joutuu aloittamaan aina kauempaa, ettei jättäisi lumeen jalanjälkiä, muuten on jälkikäsittelyssä melkoinen työ. Tässä huomioni kiinnittyi ladon takaa tulevaan valoon. Kauempana ladon takana oli maatila josta valo kajasti, se tekee tästä kuvasta erikoisen.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Iso 400, 15 sekuntia

SEARCHING FOR THE FULL MOON.

Täysikuu on todella mystinen ja rakastan sen valokuvaamista. Siihen liitettynä sumu, niin yö on täydellinen.
Ne hetket kun on uusikuu, kirkas yö ja usvaa ovat syksyllä liian vähissä. Alkusyksy kun pelloilla on vielä viljaa on paljon kuvauksellisempi kuin loppusyksy milloin vilja on puitu. Tässä kuvassa viljaa onneksi oli.  Minulla oli otsalamppu mikä toi kuvan nimen mukaista tunnelmaa.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Canon 24-105 f/4 L Iso 320 1.3 sekuntia, f/8, 24mm

NEW DAWN

Tämä pelto on minun työmatkalla ja pysähdyn usein siihen kuvaamaan. Nouseva aurinko värjäsi pilvet punaisiksi, mikä tekee kuvasta mielenkiintoisen.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Iso 100, 4 sekuntia

YSI5

Olin ajanut monta tuttua paikkaa läpi enkä löytänyt oikein mitään kuvattavaa. Kotimatkalla pysähdyin tämän vanhan, mutta käytössä olevan huoltoaseman pihaan. Haluaisin kuvata enemmän tämän tyylisiä paikkoja. Tykkään hylätyistä paikoista ja niiden tunnelmasta. Tässä kuvassa erityisesti pidän yksinäisestä talosta ja sen ikkunasta tulevasta valosta.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Iso 200, 2.5 Sekuntia Canon 24-105 f/4 L, f/4, 24mm

SLEEPLESS

Tämä yökuva on otettu ihan kotini läheltä. Onneksi otin sinä aamuna kameran mukaan työmatkalle. Oli jälleen sumua ja se antoi kuvaan mystisen tunnelman. Nouseva aurinko toi jo hieman valoa taivaalle joten se ei jäänyt ihan tummaksi. Tämä on yksi lempikuviani.

yökuvaus, tähtikuvaus, maisemakuvaus, tähtikuva

Iso 100, 1.5 sekuntia, Canon 24-105 f/4 L, f/8, 24mm

DO YOU KNOW THE MOMENT, WHEN EVERYTHING IS PERFECT?

Sumuinen aamu lähellä kotiani. Myös yksi lempikuviani. Pidän kuvan värimaailmasta ja tunnelmasta. Etualan terävänä näkyvät kasvit sopivat tähän.

Kuvat ja teksti: Mika Suutari

Yökuvaus ja siihen liittyvät artikkelit:

Teemu Oksanen vangitsee minimalistisia maisemia
Huippumaisemakuvaaja Mikko Lagerstedt haastattelussa
Levysuotimien uusi tuleminen
Näin syntyi Ilarin upea hylkykuva

 

mm
Kamerakoulu.fi

Etsimme artikkeleita, tutoriaaleja, DIY -projekteja ja muuta esiteltävää blogiin, ota yhteyttä toimitus@kamerakoulu.fi, jos sinulla on jotain tarjota.

  • Hannes

    Taivaallisia (hehheh) kuvia. Välittävät upeasti hetkien tunnelman.

  • hp

    Törkeän hienoja. Vasta aloittelemassa yötaivaan kuvaamista ja tässä on paljon opittavaa ja inspiraatiota. Iso kiitos! Itseltä löytyy vain 24-millinen ja yhtäkkiä taitaa jäädä turhan kapeaksi siihen, mitä minäkin tavoittelen.

    • Mika Suutari

      Kiitos hp, Lisää vaan kuvia niin siitä se lähtee. Voin suositella 14mm Samyangin lasia. Hinta-laatu kohdallaan.