[vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1512809823790{padding-bottom: 50px !important;}”][vc_column_text]

Filmimaratoni

[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner css=”.vc_custom_1513069051765{padding-right: 100px !important;}”][vc_column_text css=”.vc_custom_1649150124825{padding-top: 50px !important;}”]Pekka Keskinen, eli @attempts_at_35mm on ottanut haasteeksi kuvata ja testata yhteensä 45 erilaista kino- ja 120-filmiä. Hänen kirjoittamansa artikkelit tulevat muodostamaan suuren tietopankin, joka tulee helpottamaan sopivan filmin löytämisessä. Pekan kokeilut kertovat mihin tilanteisiin kukin filmi sopii ja millainen niiden luonne on muun muassa kontrastin, rakeiden ja sävyjen osalta.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1512811561859{padding-top: 75px !important;padding-bottom: 75px !important;}”][vc_column_text]

Mustavalkoiset kinofilmit

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”13955″ img_size=”medium” add_caption=”yes” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/ilford-hp5-400-mustavalkofilmi-prassattyna”][vc_column_text]

Ilford HP5 400

Mustavalkofilmi, joka sopii prässättäväksi todella hyvin. Näin monikäyttöinen filmi mahdollistaa öisen hiippailun jopa ilman jalustaa.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”13976″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/kokeilussa-supernopea-ilford-delta-3200″][vc_column_text]

Ilford Delta 3200

Parhaimmillaan Delta 3200 luo erittäin kivan näköistä kontrastia. Kuvanlaatu on hyvin rouheaa, muttei jostain syystä ihan niin mukavan näköistä kuin vaikka Kodak Tri-x:ssä.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14419″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/jch-streetpan-400-mustavalkofilmi-testissa”][vc_column_text]

JCH StreetPan

Tässä on tosi kontrastin ystäville melkolailla sopiva mustavalkofilmi! Filmissä on hyvä balanssi rosoisuuden ja pehmeyden välillä. Nimihän jo itsessään viittaa voimakkaasti katukuvaukseen, jollaiseen tämän itsekin näkisin hyvin soveltuvan.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1512811800441{padding-top: 25px !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”13977″ img_size=”medium” add_caption=”yes” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/kokeilussa-silberra-pan-200-mustavalkofilmi”][vc_column_text]

Silberra Pan 200

Silberra Pan 200 vaikuttaisi ensinäkemältä olevan aavistuksen yllätyksellisempi, eikä niin kliininen filmi. Mikään lomo-levelin filmi ei ole kyseessä, mutta ehkä vähän taiteellisempaa suuntaa se kuitenkin edustaa.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14287″ img_size=”medium” add_caption=”yes” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/agfa-apx-400-35mm-mustavalkofilmi-testissa”][vc_column_text]

Agfa APX 400

APX on erittäin hienostunut ja legitiimi mustavalkofilmi. Kuvanlaatu osoittautui itse asiassa niin miellyttäväksi, etten pahemmin varmasti erottaisi sitä jos joku ihan sokkotestillä pyytäisi vertaamaan vaikka Kodak Tri-X:ään.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14409″ img_size=”medium” add_caption=”yes” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/kodak-tri-x-400-35mm-mustavalkofilmi”][vc_column_text]

Kodak Tri-X 400

Tri-X:ssä on yksi mukavimman näköisistä raekoostumuksista mitä olen ikinä nähnyt. Tri-X tunnetaan monikäyttöisenä filminä, jota voi yli- tai alivalottaa, prässätä ja opettaa tanssimaan.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1514470503417{padding-top: 25px !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14410″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/kodak-t-max-maailman-tarkin-iso-400-35mm-mustavalkofilmi”][vc_column_text]

Kodak T-max 400

Pääpiirteittäin voisi sanoa, että T-Max 400 on huomattavasti hienorakaisempi ja tarkempi kuin Tri-X.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14471″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/ilford-fp4-mustavalkofilmi-35mm”][vc_column_text]

Ilford FP4+ 125

Hitaille filmeille tyypilliseen tapaan FP4+ on hyvin hienorakeinen, mutta fiilikseltään noin muuten hyvin klassisen näköinen filmi.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14544″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/agfa-apx-100-35mm-mustavalkofilmi”][vc_column_text]

Agfa APX 100

Jos taas haluaa vähän rouheamman filmin, mutta Tri-X ei nappaa, APX 100 lienee oiva valinta.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1514470503417{padding-top: 25px !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14750″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/arviossa-ilford-pan-f-iso-50-mustavalkofilmi-35mm”][vc_column_text]

Ilford Pan F+ 50

Pan F:n kuvanlaatu on kaikin puolin huippuluokkaa. Hienorakeisuutensa ansiosta Pan F:stä saa tehtyä vaivatta suurennoksia, ilman että rakeisuus pääsisi liiaksi haittaamaan. Ilford Pan F on varmasti yksi suosikkifilmeistäni.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15009″ img_size=”413×331″ onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/ilford-delta-100-35mm-mustavalkofilmi”][vc_column_text]

Ilford Delta 100

Kyseessä on siis erittäin tarkka ja siisti filmi. Delta 100 sopii kaikkeen kuvaamiseen todella hyvin ja varmasti parhaimmillaan sen on potrettifilminä. Kontrastia Delta 100:ssa on juuri sopivasti.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15216″ img_size=”413×331″ onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/arvostelussa-silberra-pan-100-mustavalkofilmi-35mm”][vc_column_text]

Silberra Pan 100

Hitaaksi filmiksi raekoko ei ole erityisen pieni, eli ihan samettisen pehmeään jälkeen siitä ei välttämättä ole. Yleisfiilis on rapsakka ja retrohtava. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1514470503417{padding-top: 25px !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15217″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/testissa-fomapanin-mustavalkofilmit”][vc_column_text]

Fomapan 100

Yleensä hitaat ISO 100 filmit ovat melko rakeettomia, mutta Foman tapauksessa en edes vaivautunut odottamaan mitenkään silkkisen sileää jälkeä. Jälki on siis suhteellisen rakeista ja nuhjuista.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15218″ img_size=”413×331″ onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/testissa-fomapanin-mustavalkofilmit”][vc_column_text]

Fomapan 200

Fomapan 200 oli testailujeni perusteella vähän niin kuin Fomapan 400, mutta sävyntoistoltaan aavistuksen miellyttävämpi.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15219″ img_size=”413×331″ onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/testissa-fomapanin-mustavalkofilmit”][vc_column_text]

Fomapan 400

Jos tarkkuudesta ja Ansel Adams -henkisestä samettisuudesta pitää, Fomapan 400 ei ole oikea valinta. Sen sijaan, jos räkäisyyden suhteen ei ole ihan nökönuuka tai jos vähän rouheampi retro-lookki on hakusessa, istuu Fomapan 400 kuin nenä päähän.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1528382935023{padding-top: 125px !important;padding-bottom: 75px !important;}”][vc_column_text]

Värinegatiivifilmit

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14411″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/kodak-gold-200-varinegafilmi”][vc_column_text]

Kodak Gold 200

Edullinen yleisfilmi, jonka värit ovat voimakkaat ja vivahteikkaat. Rakeisuutta filmistä löytyy jonkin verran. Se ei ole niin rakeeton kuin vaikka Ektar, mutta melkein.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14206″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/kodak-portra-800-35mm-varinegatiivifilmi”][vc_column_text]

Kodak Portra 800

Jos etsit vähäiseen valoon sopivaa filmiä, Portra 800 on erittäin hyvä vaihtoehto. Hinta-laatu -suhde on enemmän kuin kohdillaan, ottaen huomioon filmin suorituskyvyn ja kuvanlaadun.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14010″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/kulttimaineinen-cinestill-800t-35mm-varinegatiivifilmi”][vc_column_text]

CineStill 800T

Kyseessä on nopea ja värimaailmaltaan rikas, iso 800 värinegatiivifilmi. Cinestillin värit, tunnelma ja kuvanlaatu ovat omaa luokkaansa. Rakastan tällaisia filmejä, jotka näyttävät sellaisinaan täydellisiltä.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15010″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/arvostelussa-kodak-ektar-100-varinegatiivifilmi”][vc_column_text]

Kodak Ektar 100

Ektar se on erittäin tarkka, lähes rakeeton filmi. Ektaria saa ainoastaan ISO 100 -herkkyydellä, joten se tykkää valosta. Kyseessä on nykypäivän standardeilla hidas filmi. Itselleni tulee Ektarista kesä mieleen. Mielestäni se sopii kaikista parhaiten esim. matkusteluun ja fiilistelyyn aurinkoisissa ja värikkäissä kohteissa.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1528382976502{padding-top: 125px !important;padding-bottom: 75px !important;}”][vc_column_text]

Mustavalkoiset 120-filmit

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14747″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/jch-street-pan-400-rullafilmi”][vc_column_text]

JCH Street Pan 400

JCH Street Pan 400 on Bellamy Huntin, eli Japan Camera Hunterin lanseeraama katukuvaukseen suunnattu korkealaatuinen mustavalkofilmi, jossa on luontaisesti erittäin korkea kontrasti.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14422″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/ilford-delta-3200-rullafilmi-120″][vc_column_text]

Ilford Delta 3200

Delta 3200:n suurin myyntivaltti lienee juuri sen näennäinen herkkyys, jolloin sen voisi kuvitella sopivan hyvin hämäriin olosuhteisiin.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14748″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/ilford-xp2-super-keskiformaatin-mustavalkofilmi”][vc_column_text]

Ilford XP2 Super

XP2 on erinomainen valinta sellaisille kuvaajille, jotka haluavat kokeilla mustavalkokuvaamista, mutta joilla ei ole omalla paikkakunnallaan muita kuin värikuvien kehitysmahdollisuuksia.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15220″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/testissa-fomapanin-mustavalkofilmit”][vc_column_text]

Fomapan 100

Yleensä hitaat ISO 100 filmit ovat melko rakeettomia, mutta Foman tapauksessa en edes vaivautunut odottamaan mitenkään silkkisen sileää jälkeä. Jälki on siis suhteellisen rakeista ja nuhjuista.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15221″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/testissa-fomapanin-mustavalkofilmit”][vc_column_text]

Fomapan 200

Fomapan 200 oli testailujeni perusteella vähän niin kuin Fomapan 400, mutta sävyntoistoltaan aavistuksen miellyttävämpi.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15222″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/testissa-fomapanin-mustavalkofilmit”][vc_column_text]

Fomapan 400 

Jos tarkkuudesta ja Ansel Adams -henkisestä samettisuudesta pitää, Fomapan 400 ei ole oikea valinta. Sen sijaan, jos räkäisyyden suhteen ei ole ihan nökönuuka tai jos vähän rouheampi retro-lookki on hakusessa, istuu Fomapan 400 kuin nenä päähän.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1528382981886{padding-top: 125px !important;padding-bottom: 75px !important;}”][vc_column_text]

Värilliset 120-filmit

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15011″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/arvostelussa-kodak-ektar-100-varinegatiivifilmi”][vc_column_text]

Kodak Ektar 100

Ektar se on erittäin tarkka, lähes rakeeton filmi. Ektaria saa ainoastaan ISO 100 -herkkyydellä, joten se tykkää valosta. Kyseessä on nykypäivän standardeilla hidas filmi. Itselleni tulee Ektarista kesä mieleen. Mielestäni se sopii kaikista parhaiten esim. matkusteluun ja fiilistelyyn aurinkoisissa ja värikkäissä kohteissa.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15012″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/fujifilm-fujicolor-pro-160ns-varinegatiivi-rullafilmi”][vc_column_text]

Fujifilm Fujicolor Pro 160NS

Fuji 160NS tuli markkinoille vuonna 2004, eli kyseessä ei ole varsinaisesti mikään perinnefilmi. Se on alkujaan suunnattu hää- ja muotokuvaukseen sekä kaupalliseen kuvaukseen, mutta se sopii tietenkin myös yleiskäyttöön vallan mainiosti.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”14420″ img_size=”medium” onclick=”custom_link” link=”https://kamerakoulu.fi/cinestill-800t-120-rullafilmi”][vc_column_text]

CineStill 800T

Illalla kuvatut katumaisemat ja hämärät sisätilat tunnelmavalaistuksineen näyttävät CineStillillä parhaimmalta. Filmi on valkotasapainotettu sisätilavalaistukselle ja kyseessä on sen verran herkkä filmi, että hämärässä kuvaaminen onnistuu hyvin.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1513070714007{padding-top: 100px !important;}”][vc_column_text]

Mistä filmiä voi ostaa?

Kaikkia testattuja filmejä on myynnissä Kameratorin kautta.[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1649150215108{padding-top: 25px !important;}”][eltd_button size=”large” type=”” text=”Hanki omaa suosikkiasi” custom_class=”” icon_pack=”font_awesome” fa_icon=”” link=”https://kameratori.fi/collections/film” target=”_self” color=”” hover_color=”” background_color=”” hover_background_color=”” border_color=”” hover_border_color=”” font_size=”” font_weight=”400″ margin=””][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1513069078034{padding-top: 100px !important;}”][vc_column width=”1/2″][vc_column_text css=”.vc_custom_1528382785573{padding-bottom: 25px !important;}”]

Tekijästä

Pekka Keskinen on filmikuvauksessa innostunut graafinen suunnittelija Helsingin liepeiltä. Intohimona erityisesti 35mm mustavalkofilmit ja mekaaniset kamerat.[/vc_column_text][eltd_icon icon_pack=”font_awesome” fa_icon=”fa-instagram” size=”eltd-icon-tiny” type=”normal” icon_animation=”” link=”https://www.instagram.com/attempts_at_35mm/” target=”_self”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”14019″ img_size=”300×300″ alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”http://www.pekkakeskinen.com/”][/vc_column][/vc_row]