Seuraajien menettäminen on kuin märkä, marraskuussa satanut räntärätti vasten kasvoja. Mitä sellaista sanoin, että piti häipyä? Tuntuu pahalta, joka ikinen kerta. Yritin niin kovasti miellyttää kaikkia, muttei se toimi. Ei sitten millään.
Ja siinähän se taas tulikin.
En voi olla kaikille kaikkea. Kiitos, aivoni, aasinsillasta.
Unohda seuraajien kalastelu tykkäyskilpailulla
On aivan sama, onko minulla 200, 2000 vai 20 000 seuraajaa. Jos he eivät ole kiinnostuneita valokuvistani tai sanomastani, he ovat yhtä tyhjän kanssa. En tee mitään 2000 tykkääjäkisasta saadulla seuraajalla, jos ydinviestini ei kiinnosta enää huomenna.
Vinkki: Jos haluat saada uusia asiakkaita tai olla aidossa vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa, unohda tykkääjäkisat. Tee mieluummin tarkka somesuunnitelma ja ole aktiivinen ja järjestelmällinen.
Lue myös: Näin somefeedistä saa mahdollisimman kiinnostavan
Sosiaalisessa mediassa vuorovaikutus on kaikista tärkeintä
Vuorovaikutus on somen a & o, sillä algoritmit määrittävät sen, ketkä näkevät julkaisusi. Jos seuraajani ovat tykkääjäkisan tulos, on minun turha haaveilla kovinkaan monesta uudesta asiakkaasta. Heidän kiinnostuksensa palveluihini lopahti jo siinä vaiheessa, kun arvonta suoritettiin eikä se osunut omalle kohdalle.
Missä tilanteissa olen itse menettänyt seuraajia?
Omalle kohdalleni sen sijaan osui joukkopako, kun kielsin valokuvaajia avautumasta somessa. Menetin seuraajia myös silloin, kun ilmoitin lopettavani dokumentaariset hääkuvaukset. Ai että kirpaisi! Muistutin kuitenkin itseäni omista opeistani.
“Nani, sulla ei ole mitään annettavaa näille, jotka lähtivät. Anna niiden mennä.”
“Nani, tämä ei ole henkilökohtaista, tämä ei ole henkilökohtaista, tämä ei ole henkilökohtaista. Ja jos se onkin henkilökohtaista, anna olla.”
Minkä takia seuraajien menettäminen on hyvä merkki?
Vaikea sitä on uskoa, mutta totta se on: kun menetän seuraajan, olen oikeilla jäljillä. Mitä yhtenäisemmän seuraajajoukon onnistun saamaan, sitä todennäköisimmin tavoitan juuri oikean ihmisen oikeaan aikaan.
Yritykseni kannalta on tosi paljon merkittävämpää, jos onnistun viehättämään 200 koira- ja perhekuvauksesta kiinnostunutta henkilöä kuin 2000 morsiusparia.
Sosiaalinen media mahdollistaa torikokoukset ja käytäväkeskustelut juuri oikeiden ihmisten kanssa.
”Mitä yhtenäisemmän seuraajajoukon onnistun saamaan, sitä todennäköisimmin tavoitan juuri oikean ihmisen oikeaan aikaan.”
Tärkeämpää kuin se, keitä menetän, on se, ketkä jäävät
Kuten elämässä yleensä, niin myös somessa, on hyvä keskittyä siihen, mitä jo on. Muutama lähtee, annan heidän mennä. En selvitä keitä he olivat tai miksi lähtivät. Hyväksyn, ettei minulla enää ollut mitään tarjottavaa heille.
Mutta te, jotka aina vain olette, jäätte ja te uudet, jotka saavutte. Keskityn teihin.

Moi! Olen Nani, valokuvaaja, joka vierastaa pönötystä. Haluan kuviin tunnetta ja sitä aitoa elämää. Kuvaan perheitä ja koiria, koiraperheitä, ylioppilaita ja valmistuneita. Ja kyllä aika paljon muutakin, jos nyt rehellisiä ollaan.