Näin somefeedistä saa mahdollisimman kiinnostavan

Oletko säkin selannut jonkun toisen yrityksen somefeediä, ja ihmeissäsi miettinyt miten he sen onnistuvat tekemään: saamaan kuvavirrastaan samaan aikaan sekä monipuolisen että yhtenäisen

Samaan aikaan sun oma instafeed voi tuntua yksitoikkoiselta, ja on vaikea keksiä, miten siihen saisi vaihtelua. Somestressin syntymiselle voi olla monta syytä, mutta yksi niistä on se, että kuvia ei ole riittävästi säännölliseen postaamiseen – ja kun kuvia ottaa, niistä tulee toisiaan toistavia.

sosiaalinen media, instagram
Meitä kiinnostavat asioiden taustat ja ihmisten tarinat, ja meitä vetävät puoleensa sometilit, joiden taustalla on samanhenkisiä ihmisiä. Kuvat: Creator Akatemia

Mitä Instagramiin kannattaa postata?

Todella monen pienyrittäjän Instagram-tili muodostuu kuvista, jotka yksitoikkoisesti esittävät myytäviä tuotteita sekä asiakastöitä.

Ne ovat myös tärkeitä, mutta inspiroiko ne asiakastasi ja sua pidemmän päälle?

Monipuolisuus ei ole sekavaa – se on kiinnostavaa

Katso alla olevia somefeedejä: ensimmäinen (vasemmanpuoleinen) on täynnä yrittäjän asiakastöitä. Vaikka kuvista näkee selkeästi tekijän tyyli ja osaaminen, ovat ne lopulta kaikki samasta aiheesta, asiakkaista.

Nämä kuvat on otettu samanlaisessa valaistuksessa, yhdestä paikasta ja kaikissa kuvissa on sama tyyli.

Toisena (oikealla puolella) on Instagram tili, jossa on asiakaskuvien lisäksi monipuolisesti kuvia kampaajasta itsestään, hän tekemässä työtään, hänen käyttämistään työvälineistä, työtilasta ja tarvikkeista.

Miten rakennetaan kiinnostava somefeedi?

Näistä kahdesta näkee heti, että monipuolinen kuvasyöte on paljon kiinnostavampaa katsottavaa – näin sun yleisösi haluaa pysyä sun seuraajanasi.

Kun sun somefeedi alkaa olla ennalta-arvattava, voi sun seuraajasi kyllästyä ja lopettaa reagoimisen sun sisältöön. Me on puhuttu aikaisemmin kuvaustyylistä – kun sulla on selkeä kuvaustyyli, sun somefeedisi pysyy joka tapauksessa tunnistettavana ja harmonisena, vaikka kuvausaiheet olisivatkin monipuolisia.

Some on monelle yrittäjälle jotain, mitä tehdään muiden hommien ohessa. Kiireessä saattaa unohtaa erilaiset kuvausaiheet ja -ideat.

Tämän takia me suositellaan, että mietit valmiiksi muutaman kuvakategorian yrityksesi sometilille. Kun menet ottamaan kuvia sun sometilille, huomioi valitsemasi kuvauskategoriat ja ota kuvia niihin liittyen. Näin sulla on kuvia muutamasta eri kategoriasta ja voit postata niitä vuorotellen.

Nyt sun feedi on heti monipuolisempi.

Lue myös: Sosiaalisessa mediassa kannattaa iloita jokaisesta menetetystä seuraajasta

Sä erottaudut muista yrityksistä persoonalla ja siksi sun kannattaa näkyä sun yrityksesi viestintäkanavissa. Kuvat: Creator Akatemia

Kaikki kuvausaiheet eivät sovi kaikille, mutta nämä kategoriat sopivat useimmille:

Kuvat itsestä: Kuvat sun kasvoista on supervoima. Erottuminen muiden palveluntarjoajien ja yrittäjien joukosta on tosi hankalaa. Mutta kukaan ei ole tarjonnut sun palveluasi tai myynyt samaa tuotetta sun tyylilläsi.

Sä erottaudut muista yrityksistä persoonalla ja siksi sun kannattaa näkyä sun yrityksesi viestintäkanavissa.

Meitä kiinnostavat asioiden taustat ja ihmisten tarinat, ja meitä vetävät puoleensa sometilit, joiden taustalla on samanhenkisiä ihmisiä. Sun kasvokuvien avulla sun yrityksestä tulee helposti lähestyttävämpi.

Ota kuvia itsestäsi eri tilanteissa: Kuvaa itsesi katsomassa suoraan kameraan eri kuvakulmista, lähempää sekä kauempaa. Ota kuvia itsestäsi eri ilmeillä, olet onnistunut jossain, olet miettimässä sun seuraavaa päivää jne

Kuvituskuvat: usein meillä on jotain, mitä me halutaan kertoa meidän yleisölle, mutta me tarvitaan kuva, joka pysäyttää katsomaan – ja lukemaan sen kuvatekstinkin.

Sun oman kuvaustyylin mukaiset kuvituskuvat ovat siitä mahtavia, että niitä voi käyttää tosi monenlaisten tekstien kanssa, ja silti ne näyttää aina sun yritykseltä. Kuvituskuvissa voi näkyä maisemia tai yksityiskohtia luonnosta, lemmikkejä ja polkupyöriä, kahvikuppeja, kukkia tai käsitöitä.

Jos jokin asia inspiroi sua, se todennäköisesti inspiroi sun yleisöäkin.

Työvälineet: mitä sä tarvitset työssäsi? Ota kuvia kaikesta siitä! Mieti eri työtehtäviäsi, ja mitä niihin liittyy – olivatpa ne sitten työvälineitä tai jotain ihan arkisia asioita.

Saattaa olla, että tarvitset läppärin ja puhelimen – mutta myös muistikirjan, kaiuttimen, jonka kautta kuuntelet fiilistä nostattavaa musiikkia, sekä valkotaulun täynnä monenkirjavia merkintöjä. 

Toiset käsittelevät työpäivän aikana kahvakuulaa tai kakkuvuokaa, puutarhasaksia tai post-it -lappuja. Ota kuvia kaikista niistä!

Työtilat: Missä sä työskentelet? Kuvaa sun työympäristöäsi: toimistoa, työpistettä, lähiympäristöä. Mieti mitä asiakas pohtii, kun se on aikomassa ostaa sun tuotteita/palveluita. Haluaako asiakas tietää, miten löytää sun toimipiste? Onko sulla fyysinen toimipaikka missä työskentelet vai työskenteletkö etänä? Onko sulla kotona etätoimisto vai työskenteletkö sohvalta käsin?

Kuvaa myös sitä, mitä sä näät sun työpisteeltä, onko se maisema, koti, tai vaikka taulu seinällä. Tarkoitus on näyttää sun työympäristö sun näkökulmasta.

Tuotekuvat: Mitä tuotteita sä tarjoat asiakkaille? Onko sinulla fyysisiä tuotteita, joita myyt asiakkaalle esim. hiustuotteita, vaatteita? Ota kuvia niistä! Muista ottaa tuotteista lifestyle henkisiä kuvia! Mieti mitä arvoa tuotteet lisäävät asiakkaallesi ja ota kuvia, jotka välittävät sitä tunnetta.

Lue myös: Yleisimmät virheet tuotekuvauksessa ja niiden ratkaisut

Asiakastyöt: Mitä sun asiakastyöt ovat? Kampaajalla ne ovat kampaukset, värjäysten lopputulokset. Floristilla ne voivat olla esimerkiksi kukkakimput.

Näytä sun asiakkaille, miltä sun lopullinen tuote näyttää. Muista pyytää lupa asiakkaalta, jos hän näkyy kuvassa.

Yksityiskohdat: Jos kohteita tuntuu kuitenkin olevan liian vähän, mitä jos yrittäisit rajata kuvaan vain osan siitä? Kokeile mennä ihan lähelle kohdetta, niin, että kuvassa näkyy vain pieni osa työvälineestä, kimpusta vain yksi kukka tai kehosta vain yksi osa, kuten pelkästään kädet.

Kun menet ottamaan kuvia sun sometilille, huomioi valitsemasi kuvauskategoriat ja ota kuvia niihin liittyen. Kuvat: Creator Akatemia

Behind the scenes: Miten sä teet työtäsi? Ota kuvia itsestäsi, kun työskentelet. Näytä asiakkaalle, kun teet sun ydintyötäsi. Oli se sitten tietokoneella työskentelyä, hiusten leikkuuta, tatuoimista yms.

Nämä kuvat voivat olla mitä tahansa ns. behind the scennes kuvia, jossa sä näyt ja sun työ tulee esiin selkeästi.

Grafiikat: Näiden avulla saat ilmavuutta ja hengitystilaa sun somefeediisi. Tämän lisäksi grafiikoiden avulla voit tarjota asiakkaalle infoa omasta yrityksestä visuaalisesti. Esimerkiksi miten asiakas valmistautuu varatulle ajalle tai asiakaskokemuksien jakamista. Grafiikat on helppo tehdä Canvan avulla.

✨ Lataa meidän ilmainen opas ja aloita matka oman kuvaustyylin löytämiseen! ✨

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *