atte tanner

iiro rautiainen, elokuva, tyyli, valokuvaaja

Elokuvamaisen tyylin toteuttaminen valokuvassa

Elokuvamaisissa valokuvissa haluamme venyttää valokuvan lyhyttä hetkeä. Pyrimme luomaan valokuvien hahmoille taustaa ja miettiä heidän aikeitaan ruudun sisällä. Emme enää ole kiinni valokuvan tavassa todistaa näkyvää, vaan haluamme välittää enemmän häilyviä näkymättömiä tunteita. Onkin hyvä pohtia mitä ennen ruutua on tapahtunut ja mitä sen jälkeen käy?

valokuvaus, valokuvaaja, tarkennus, kamera, perusteet, peukalotarkennus

Peukalotarkennus – eli back button focusing

Muistan lukeneeni tekniikasta nimeltää back button focusing muutama vuosi sitten jollain blogilla. Olin aluksi hämmentynyt. Miksi ihmeessä haluaisin vaihtaa tarkennuksen toiseen nappiin. Vaihdoin kuitenkin oman runkoni asetukset, mutta olin edelleen yhtä ihmeissäni. Nyt en enää osaa kuvitella palaavani vanhaan tyyliin tarkentaa. Peukalotarkennus on todellakin muuttanut tavan jollan valokuvaan.

potrettikuvaus, objektiivit

Parhaat Canon-objektiivit potretteihin

Keskityn valokuvauksessani lähinnä ihmisten kuvaamiseen, jonka takia haluan tässä artikkelissa kertoa omista suosikkiobjektiiveistani tähän tarkoitukseen. Pyrin aina kuvaamaan kohteeni mahdollisimman kunnioittavasti, joka tarkoittaa etten turhaan halua vääristää kuvattavan piirteitä. Objektiivi valinnalla on suuri merkitys kuvan lopulliseen tunnelmaan, jonka takia eri linssien parhaat puolet on hyvä tietää.

muotikuva, muotokuva, potretti, muoti, atte tanner, hämärä, poseeraus, asennot, poseeraaminen

Miten saan kuvasta tällaisen? Kuvaustyylin elementit osiksi

Kuvan visuaalinen ilme, kuten värit ovat isossa osassa tarinankerrontaa ja sitä kuinka katsoja tulkitsee tietyn valokuvan tunnelmaa. Tästä syystä on mielestäni tärkeätä osata katsoa valokuvan osia tietyn kaavan kautta. Eri ratkaisut väreissä ja valaisussa tulee olla perusteltavissa. Haaleat värit viestivät menneisyydestä, kun taas kirkkaat sävyt helposti liitetään mainoksiin.