maisemakuvaus

Parempien maisemakuvien ottaminen puhelimella – sommittelun tärkeys

Yksinkertaisimmillaan sommittelu tarkoittaa mitä kuvaajana päätät jättää ruudun sisälle ja kuinka nämä elementit on aseteltu suhteessa toisiinsa. Puhelimella kuvattaessa on usein käytössä pitkä syväterävyys, joka tarkoittaa että kaikki lähimmistä elementeistä aivan kaukaisimpiin kohteisiin ovat terävänä. Tämä entisestään korostaa sommittelun merkitystä puhelimelle kuvatessa, jonka takia me halutaan tässä artikkelissa antaa sommittelusta monta esimerkkiä.

maisemakuva

Maalaustaiteesta inspiroituva Maria Lax haastattelussa

Opiskelin London Film Schoolissa elokuvantekoa jossa erikoistuin elokuvaukseen. Kamerat ja valaisu tulivat sitä kautta tutuksi. Käytimme aluksi sekä 16- että 35 mm elokuvakameroita. Meidän piti opetella valotusmittarin käyttö hyvin, sillä emme saaneet käyttää monitoreita emmekä värimääritellä ensimmäisiä töitä ollenkaan, ja filmiä annettiin tarkasti rajattu määrä. Kuvaaja oli siis ainoa henkilö joka kameran käydessä näki miltä kuva näytti, onnistumiset ja mokat näkyivät vasta kun saimme filmin takaisin labrasta.

maisemakuvaus, yöllinen

Mika Suutarin vinkit yökuvaukseen

Pystytän jalustaa pellon laitaan ja olo on yhtä innostunut kuin pikkupojalla joka odottaa uutta lelua. Haluan kuvata kaikkea, mikään hetki ei saa päästä karkuun. Sinkoilen sinne tänne etsien sitä parasta tilannetta ja kuvakulmaa. Yhtä tärkeää kuin valokuvaaminen ovat nämä hiljaiset hetket luonnossa. Seuraavana aamuna väsyttää, pakko lähteä töihin. Mutta se kaikki on väsymyksen arvoista.

Teemu Oksanen vangitsee minimalistisia maisemia

Olen aina pitänyt mustavalkokuvia tyylikkäinä. Muistan vielä sen ajan kun en valokuvannut ja piti valita kotiin sisustustauluja, niin useasti päädyin aina johonkin mustavalkoiseen kuvaan. Sitten kun kuvausharrastukseni meni eteenpäin, niin esikuvat ajoivat minua vielä enemmän mustavalkokuvaukseen ja aloin opiskella siihen soveltuvia kuvaustekniikoita. On kiehtovaa, kun oppii näkemään kuvat mustavalkoisena, vaikka kuvaushetkellä näetkin kaikki väreinä. Pitää osata tunnistaa mitkä värit, sävyt ja kuvakulmat toimivat lopullisessa mustavalkokuvassa. Tämä tulee yleensä kokemuksen kautta.