21 touko

Aaro Keipi Kamerakoulun haastattelussa

Kuvien kyky vangita ja välittää tunteita on (ainakin omasta mielestä) syy, miksi niin moni on kiinnostunut valokuvauksesta. Tunteita voi välittää kuvissa monen keinon kautta - ihmisten ilmeillä, asennoilla, kuvan sommittelulla, valotuksella ja värimaailman käsittelyllä. Parhaat kuvat syntyvät, kun kaikki nämä asiat ovat kohdillaan. Tämä on yksi asia jota jatkuvasti yritän kehittää kuvissani....
Continue reading
21 maalis

Elokuvamaisen tyylin toteuttaminen valokuvassa

iiro rautiainen, elokuva, tyyli, valokuvaaja
Elokuvamaisissa valokuvissa haluamme venyttää valokuvan lyhyttä hetkeä. Pyrimme luomaan valokuvien hahmoille taustaa ja miettiä heidän aikeitaan ruudun sisällä. Emme enää ole kiinni valokuvan tavassa todistaa näkyvää, vaan haluamme välittää enemmän häilyviä näkymättömiä tunteita. Onkin hyvä pohtia mitä ennen ruutua on tapahtunut ja mitä sen jälkeen käy?...
Continue reading
14 heinä

Inspiraatio ja sen prosessointi

Valokuvaajana toimiminen vaatii jatkuvaa inspiraatiota. Välillä tarve keksiä on todella nopea asiakastöiden kohdalla. Toisinaan taas samat inspiraatiokuvat tulevat esiin yhä uudestaan hitaammin tehtävien omien projektien kohdalla. Mielestäni valokuvaajien on tärkeä ymmärtää kuinka he inspiroituvat ja ylläpitää hyvää järjestelmää tämän keräämiselle....
Continue reading
13 huhti

Visuaalinen identiteetti: tekniset ratkaisut

Hyvän tarinnankerronan lisäksi ammattivalokuvaajalta vaaditaan kykyä tuottaa yhtenäistä materiaalia, joka välittää haluttua tunnelmaa. Parhaimmillaan tämä visuaalinen identiteetti on valokuvaajalla niin vahva, että hänen työnsä erottuvat projektista huolimatta suuremmasta massasta.
Oman tyylin löytäminen kestää kauan ja harjaantuu ainoastaan tekemällä jatkuvasti lisää. Ei mielestäni kannata hyppiä villisti toteutuksesta toiseen, vaan välillä myös pohtia miksi pohjimmiltaan tekee tiettyjä visuaalisia ratkaisuja.
Sommittelu
Mieti millaiset sommittelut yleisesti miellyttävät sinua. Seuraatko pitkälti sääntöjä vai rikotko kuvapintaa rohkeammin? 
Staattiset sommittelut kertovat yleisesti pysähtyneisyydestä, kun taas dynaamisemmat sommittelut vihjailevat liikkeestä ja viittaavat elokuvalliseen kerrontaan. Käytätkö alakulmaa tehokeinona vai haluatko viedä katsojan etäälle näyttämällä kohteen pienenä? Sommittelun tulee lopulta tukea tarinaa, jonka haluat kertoa.
Huomaan itse käyttäväni keskeissommittelua todella paljon työssäni, jopa liiaksi. Sisälläni taitaa asua pieni symmetriafriikki...
Continue reading