Kurssikokonaisuudet

Valokuvauksen peruskurssi
View Post
valonmuokkaimat, esittely
Valaisun perusteet – salamakuvauksen alkeet ja teoria
View Post
Kuvankäsittelyn perusteet – Lightroom ja Photoshop
View Post
10 marras

Kuvausinspiraation iskiessä voi rekvisiitan rakentaa myös itse

Pyrin luomaan kuvia joiden ympärille katsoja voi itse päätellä oman mielikuvituksensa mukaan tarinan. Kuvat ovat luotu niin ettei varsinaista alkua tai loppua tarinalla ole, vaan ne sijoittuvat ikäänkuin keskelle juonta. Tämä yleensä herättää kysymyksiä joihin ei suoraan vastausta voi antaa ja pakottaa näin mielikuvituksen luomaan omaa tarinaa kuvan ympärille....
Jatka lukemista
30 touko

Björn Fagerholm Kamerakoulun haastattelussa

Ei ole mitään väliä jos sinulla on maailman paras kamera ja osaat rakentaa todella hyvän valaistuksen jos et saa malleista irti haluamaasi. Olen itse joutunut harjoittelemaan tätä paljon. Kameran asetusten kohdilleen saaminen ja hienon valaistuksen rakentaminen on todella helppoa tähän verrattuna. On todella vaikeaa saada malli ymmärtämään mitä itse hakee takaa jos ei osaa antaa hyviä ohjeita. ...
Jatka lukemista
22 touko

Iiron sota-aiheiset muotokuvaukset

Uusimmalla behind the scenes -videollaan Iiron Rautiainen päästää meidät kurkistamaan hänen toteuttamaansa sotapotrettiin. Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi hän halusi tehdä jotain elokuvamaista, mutta samalla yksinkertaista. Tunnelma kuvauksille rakentuu toisen maailmansodan hengessä. Kauniin iltavalon Iiro onnistui rakentamaan pelkällä käsisalamalla, jossa oli oranssi kalvo. ...
Jatka lukemista
21 maalis

Elokuvamaisen tyylin toteuttaminen valokuvassa

iiro rautiainen, elokuva, tyyli, valokuvaaja
Elokuvamaisissa valokuvissa haluamme venyttää valokuvan lyhyttä hetkeä. Pyrimme luomaan valokuvien hahmoille taustaa ja miettiä heidän aikeitaan ruudun sisällä. Emme enää ole kiinni valokuvan tavassa todistaa näkyvää, vaan haluamme välittää enemmän häilyviä näkymättömiä tunteita. Onkin hyvä pohtia mitä ennen ruutua on tapahtunut ja mitä sen jälkeen käy?...
Jatka lukemista
7 maalis

Lauri Majamaa kertoo valaisun opettelusta

Sanoisin varmaan, että itselleni tärkein varuste kamerarepussani on pieni muistikirja ja kynä. Kirjotan muistiin ideoita ja luonnostelen kuvia paljon etukäteen. Se toimii itselleni sitten jonkinlaisena lähtökohtana usein kuvaukselle, vaikka lopulliset kuvat saattavatkin poiketa suuresti usein alkuperäisestä suunnitelmasta improvisoitaessa tilanteen, paikan ja monen muun asian suhteen. Oma näkemykseni onkin, ettei kuvaaminen ole mielestäni välineurheilua, missä hyviä kuvia pystyttäisiin tekemään vain hyvällä kalustolla. ...
Jatka lukemista
8 helmi

Elokuvamaiset kuvaukset tyhjässä varastossa

Valokuvaaja Iiro Rautiainen päästää meidät uusilla videoillaan kurkistamaan hänen kuvauksiensa kulisseihin. Tällaiset behind the scenes -videot ovat mukavia, sillä niistä näkee esimerkiksi havainnollistavasti kuinka valokuvaaja on valaissut lopullisen kuvan. Lisäksi niistä voi tutustua valokuvaajan tyyliin toimia kuvaustilanteessa. Tässä tapauksessa videolta huomaa kuinka Iiro käyttää Elinchromen 70cm Deep Octaa kuvan päävalona, joka yhdessä pehmentävän kankaan avulla antaa kauniin valon mallille....
Jatka lukemista
3 tammi

Tekniikkahifistelijän kokeilut rihkamalla

Olen tottunut olemaan teknisesti melko huolellinen. Valot tietyssä kulmassa, dynamiikka hallinnassa ja tarkennus silmissä. Tällainen huolellisuudesta on etenkin kaupallisessa valokuvauksessa usein edellytys. Valokuvaajana huomaan tekeväni asiat samalla tavoin kerta toisensa jälkeen, joka tuo tekemiseeni varmuutta. Toisaalta tämä tarve kontrolliin puuduttaa....
Jatka lukemista
24 loka

Maalaustaiteesta inspiroituva Maria Lax haastattelussa

Opiskelin London Film Schoolissa elokuvantekoa jossa erikoistuin elokuvaukseen. Kamerat ja valaisu tulivat sitä kautta tutuksi. Käytimme aluksi sekä 16- että 35 mm elokuvakameroita. Meidän piti opetella valotusmittarin käyttö hyvin, sillä emme saaneet käyttää monitoreita emmekä värimääritellä ensimmäisiä töitä ollenkaan, ja filmiä annettiin tarkasti rajattu määrä. Kuvaaja oli siis ainoa henkilö joka kameran käydessä näki miltä kuva näytti, onnistumiset ja mokat näkyivät vasta kun saimme filmin takaisin labrasta....
Jatka lukemista