25 marras

Kolme tapaa poistaa elementtejä Photoshopissa

Välillä valokuviin jää häiritseviä elementtejä, kuten roskia, pölyhiukkasia tai ikäviä naarmuja. Tällaisten poistaminen voi parantaa kuvan sommittelua ja näin rauhoittaa lopullista kuvaa. Tässä artikkelissa käymme läpi kolme erilaista työkalua, jonka avulla Photoshopissa voi poistaa elementtejä.

Photoshopissa on monta tapaa poistaa elementtejä

Erilaisten elementtien poistaminen on kuvankäsittelyssä niin yleinen toimenpide, että sitä varten löytyy Photoshopissa kymmeniä erilaisia tapoja ja työkaluja. Se mikä näistä on paras riippuu poistettavan elementin luonteesta. Myös omilla tottumuksilla on suuri vaikutus työkalun valintaan tässä suhteessa. Kaikilla valokuvaajilla muodostuu jossain vaiheessa omat suosikkityökalunsa poistojen tekemiseen.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikkien kuvankäsittelystä kiinnostuneiden on hyödyllistä hallita muutama erilainen tekniikka elementtien poistoon. Tämä tekee meidän työkalupakista monipuolisemman ja pystymme yhdistämään erilaisia tekniikoita haastavampien poistojen kohdalla.

Poistot kannattaa aina tehdä uudelle tasolle

Riippumatta millä tyylillä poistoja tekee, niin yksi asia on varma. Kuvankäsittelyssä tehtävät poistot kannattaa aina tehdä uudelle tasolle. Kuvankäsittelyssä on hyvä pyrkiä tekemään kaikki muutokset niin, että on tarvittaessa mahdollista palata alkuperäiseen versioon. Poistojen tekeminen uudelle tasolle mahdollista enemmän joustavuutta ja välttää ikävät virheet.

Uuden tason tekeminen onnistuu Photoshopissa kohdasta Layer > New > Layer tai tasovalikon oikeasta alakulmasta. Uuden tason pystyy myös tekemään pikakomennolla Cmd/Ctrl + Shift + N. Tämä komento antaa meille uuden tyhjän tason, jota voimme seuraavaksi käyttää poistojen tekemiseen, ilman että vaikutamme alkuperäiseen kuvaan. 

Photoshopin Clone stamp -työkalulla voi kopioida pikseleitä paikasta toiseen.

Clone Stamp -työkalun käyttö Photoshopissa

Photoshopin clone stamp, eli kloonaava leimasin on työkalu, jonka avulla voi kuvankäsittelyssä kopioida kuvan pikseleitä paikasta toiseen. Tätä ominaisuutta voi hyödyntää monipuolisesti erilaisten elementtien poistoon ja häivyttämiseen.

Clone stamp -työkalu toimii alkuun painamalla Alt/Option -näppäintä, jolloin voimme valita aloituskohdan, jota seuraavaksi pystymme kloonaamaan haluttuun kohtaan.

Photoshopin Clone stamp -työkalu soveltuu hyvin pienten elementtien poistoon, ihon korjaukseen ja roskien pyyhkimiseen. Clone stamp -työkalu löytyy Photoshopin työkaluvalikosta tai pikakomennolla S.

Kloonaavan leimasimen asetuksista voi määritellä miltä tasoilta kloonattavaa materiaalia etsitään. Tämä tapahtuu kohdassa Sample.

Spot Healing on kätevä työkalu pistemäisten roskien korjaukseen.

Spot Healing Brush Tool (spottikorjaussivellin)

Photoshopin Spot Healing Brush Tool on kätevä työkalu kaikkien pienien pistemäisten elementtien tai roskien poistoon. Lisäksi työkalu on hyvin helppokäyttöinen ja nopea.

Spot Healing Brush Toolin avulla pystymme yksinkertaisesti maalaamaan poistettavan kohdan päälle. Tämän jälkeen Photoshop pyrkii täyttämään maalatun kohdan sopivalla värillä ja tekstuurilla. Työkalun sisällä pystyy hyödyntämään Photoshopin tehokasta Content Aware -teknologiaa, josta puhumme myöhemmin lisää. 

Paikkaustyökalussa voi itse vaikuttaa mihin kohtaan täyttö perustuu.

Patch tool (paikkaustyökalu)

Yksi omia lempityökalujani poistojen tekemiseen on Photoshopin Patch tool, joka löytyy samasta ryhmästä edellisen työkalun, eli spottikorjaussiveltimen kanssa. Patch -työkalun avulla voimme valita poistettavan alueen ja tämän jälkeen määritellä mistä kohdasta täyttö tehdään.

Se että pystymme hallitsemaan mistä täyttö tehdään mahdollistaa tarkemmat poistot. Tämä tekee mielestäni Patch -työkalusta erittäin kätevän monissa tilanteissa. Vaikka uudet automaattiset poistot rupeavat olemaan erittäin kehittyneitä, niin arvaavat ne kuitenkin välillä väärin. Näihin tilanteisiin Photoshopin paikkaustyökalu on loistava valinta. 

Content-aware fill (sisältötietoinen täyttö)

Viime vuosina Adobe on panostanut erityisesti Photoshopin automaattisten työkalujen parantamiseen. Omasta mielestäni yksi viime vuosien parhaista ominaisuuksista valokuvausta ajatellen on Content-aware fill, eli sisältötietoinen täyttö.

Tämä on työkalu, joka osaa fiksusti hyödyntää kuvasta löytyviä alueita ja tehdä poistoja tätä kautta. Photoshopin Content-aware fill -työkalu on niin monipuolinen, että sille on annettu oma työtilansa, johon pääsee käsiksi valitsemalla Edit > Content-aware fill. Meidän yllä oleva opetusvideo käy läpi Content-aware .työtilan käyttöä tarkemmin. 

Lyhykäisyydessään Content-aware -työkalu toimii kuitenkin näin:

  1. Tee valinta poistettavasta alueesta.
  2. Valitse Edit > Content-aware Fill. 
  3. Hienosäädä poistoa uudessa työtilassa.
  4. Hyväksy poisto uudelle tasolle

Kolme vinkkiä vaikeampien poistojen tekemiseen

Pienten roskien ja epätoivottujen kohtien poistaminen on kuvankäsittelyssä lastenleikkiä, kuten aikaisemmin mainituista työkaluista huomasit. Homma muuttuu kuitenkin huomattavasti vaikeammaksi elementtien koon ja taustan myötä.

Jokainen poisto on tietenkin yksilöllinen haaste, mutta olemme tähän seuraavaksi listanneet kolme yleistä vinkkiä, joita voi Photoshopissa hyödyntää vaikeampien poistojen kohdalla. 

1. Vaiheissa poistaminen

Tykkään itse monissa tilanteissa lähestyä haastavampia poistoja kaksivaiheisen prosessin kautta. Ideana on alkuun tehdä elementin karkea poisto ja sen jälkeen uudella tasolla hienosäätää haluttuja kohtia.

Photoshopin automaattiset poistotyökalut ovat loistavia, mutta eivät aina tee täydellistä jälkeä ensimmäisellä kierroksella. Tämän kaksivaiheisen prosessin kautta meidän ei tarvitse murehtia ensimmäisen poiston pieniä virheitä, sillä korjaamme ne kuitenkin myöhemmin käsin. Poistoja kannattaa kuvankäsittelyssä lähestyä näin:

  1. Tee ensiksi alustava poisto uudelle tasolla (esim. Content aware fill)
  2. Tee poiston hienosäätö käsin (esim. Clone stamp)

2. Ison alueen poistaminen

Toinen vinkki haastavampien poistojen ja erityisesti isompien alueiden poistoon on, että mielestäni nämä kannattaa tehdä pienemmissä erissä. Eli jos haluamme esimerkiksi sisältötietoisella täytöllä peittää kuvasta suuren elementin, niin kannattaa harkita kohteen poistamista muutamassa eri työvaiheessa.

Tällä tavoin tehtynä työkalulla on joka kierroksella enemmän uutta toivottua ympäristöä, jota voidaan hyödyntää poiston tekemiseen. 

3. Rinnakkaisen ruudun hyödyntäminen

Erityisen haastavissa poistoissa rinnakkainen ruutu voi olla se todellinen pelastus. Jos haluaa poistaa kuvasta vaikeamman elementin, niin kannattaa ensimmäisenä miettiä, että voisimmeko hyödyntää toisesta ruudusta löytyvää materiaalia sen sijaan, että pyrkisimme kuvankäsittelyssä täysin keksimään millä täyttö pitäisi tehdä.

Rinnakkaisen ruudun avulla voimme tehdä poiston, joka näyttää hyvin uskottavalta ja orgaaniselta. Tämä edistyneempi tekniikka toimii erityisen hyvin mikäli olemme kuvanneet jalustalla, mutta taitavalla kuvankäsittelyllä voimme myös hyödyntää käsivaralta otettuja ruutuja. Vaiheet rinnakkaisen ruudun hyödyntämiseen kuvankäsittelyssä:

  1. Etsi viereinen ruutu, jolla voi täyttää poistettavan alueen.
  2. Täsmää lähdekuvien käsittely valotuksen ja värien osalta.
  3. Liitä viereinen ruutu uudeksi tasoksi ja asettele se sopivaan kohtaan.
  4. Voit hyödyntää hetkellistä läpinäkyvyyttää asemoinnin täsmäämiseen.
  5. Käytä Photoshopin valintoja ja maskeja tasojen yhdistämiseen.

Kukaan muu ei tiedä

Erilaisia poistoja tehdessä ja kuvankäsittelyssä muutenkin kannattaa muistaa, että kukaan muu ei tiedän miltä kyseisen alueen kuuluisi näyttää. Kun itse tietää poistaneensa häiritsevän elementin, niin on huomattavasti helpompi huomata kaikki epämääräiset kohdat ja epäillä omaa työnjälkeään. 

Tämä voi johtaa turhaan ja aikaa vievään hinkkaukseen, jolla ei lopulta ole merkitystä kokonaisuuden kannalta. Pyri kuvankäsittelyn aikana katsomaan kuvaa tuorein silmin tai pyydä kuvasta mielipidettä henkilöltä, joka ei tiedä poistetuista elementeistä.


Haluatko oppia lisää kuvankäsittelyä?

Tämä artikkeli ja video kuuluu osaksi meidän ilmaista Photoshop-verkkokurssia. Meidän ilmaiset kuvankäsittelyvideot antavat kattavan ymmärryksen Photoshopin mahdollisuuksista ja tekevät kuvankäsittelyn opettelusta helppoa. 

mm
Atte Tanner

Atte Tanner on Helsingin ja Lontoon välillä kulkeva muoti- ja mainoskuvaaja. Hänen töilleen ominaista on elokuvallinen ilmaisu ja mystinen tunnelma. Atte on ollut mukana luomassa kuvamaailmoja asiakkaille kuten Warner Music, MTV3 ja BMW. www.attetanner.com

2 Kommenttia
  • Jore Puusa

    Oleellisin puuttuu. Poistetun tai korjatun alueen pintarakenteen korjaaminen takaisin.. Poisto tai lisäys clonestampilla esim jättää miten hyvin tahansa tehtynä suhjuisen pinnan, joka eroaa ympäristöstään.
    Eräs hyvä tapa on palauttaa kohinaa. Eli tehdään valinta muokatun alueen yli ja annetaan riittävä feather. Sitten haetaan filttereistä add noise. Tuo on yksi tapa korjata pinnan rakenne kuvan mukaiseksi -mutta muitakin tapoja on pilvin pimein. Digikuvan ongelma on, että se on plastic -sen pinta ei elä kun filkan pinta.
    Kokonaan toinen asia on, että kuvan osien poisto pitää tehdä valokuvatessa – ei sohimalla PS:ssä myöhemmin. Tällaisten poistojen ym tarve ei enää ole valokuvausta vaan graafista suunnittelua.

    26.11.2022 at 16.49 Vastaa

Leave a reply