3 huhti

JCH Street Pan 400 -rullafilmi

JCH Street Pan 400 filmistä oli jo aikaisemmin arvio 35mm formaatissa, mutta tätä nykyähän kyseisestä filmistä on saatavilla myös keskiformaatin versio, jota kävin tässä taannoin kokeilemassa. 

Mikä ihmeen JCH Street Pan?

JCH Street Pan 400 on Bellamy Huntin, eli Japan Camera Hunterin lanseeraama katukuvaukseen suunnattu korkealaatuinen mustavalkofilmi, jossa on luontaisesti erittäin korkea kontrasti. Kokeilin viime syksynä kinofilmiversiota ja kokemuksesta jäi hyvät muistot.

Ainoa asia mitä jäin silloin aavistuksen miettimään, oli kontrasti. Toisinaan se tuntui olevan omaan makuun joka aivan pikku hitusen liikaa, joten olikin kiinnostavaa kokeilla miltä keskiformaatin versio tuntuisi. Yllättävää kyllä, tällä kertaa kontrasti ei tuntunutkaan haittaavan niin kovasti ja pidin lopputuloksista hyvinkin paljon. 

Rolleicordin kanssa pihoja vakoilemassa. Tässäkään kuvassa kontrasti ei ole mitenkään ihan lapasesta lähtenyt, vaikka skenaario itsessään pitää sisällään melko ääripäisiä tummuusarvoja.

Katukuvaukseen suunniteltu filmi

Kuten tuotteen nimikin jo vihjaa, on filmi suunnattu katukuvaukseen. Toki se sopii yhtä lailla kaikennäköiseen yleiseen käyttöön, jos vaan siitä kontrastista pitää. Katukuvaukseen se jopa hieman kuuluukin ja suunniteltua käyttötarkoitusta kunnioittaen, suuntasin lainassa olevan Rolleicordini kanssa kadulle kuvaamaan.

Kuten kunnon rolleicordistin kuuluukin, jätin valotusmittarin kotosalle. Tästä tietenkin seurasi mieletön valotuskuumotus, mutta ihme kyllä, suunnilleen kaikki otokset onnistuivat melko hyvin sunny 16 -sääntöä mukailemalla.

Rolleicordin 6×6 -kokoisia kuvia mahtuu yhdelle rullalle 12, joista löytyi nelisen niin sanottua keeperiä ja yksi otos, josta olen oikeasti jopa hieman ylpeä. 

Runsas sävykirjo ja jostain syytä huomattavasti maltillisemman oloinen kontrasti kuin saman filmin 35mm versiossa.

JCH Street Pan esimerkkikuvat

Tuttuun tapaan, en käsitellyt näitä kuvia jälkikäteen mitenkään, jotta kuvan ominaislaadusta saisi parhaan mahdollisen käsityksen. Suoraan skannerista tulleiksi filmikuviksi sanoisin, että kuvanlaatu on hämmästyttävän hyvä.

Keskiformaatin resoluutio

Muistelin, että Street Pan olisi vähän rakeisempi filmi, mutta keskikoon formaatissa on tietenkin niin perkuleen paljon enemmän resoluutiota, eli ihan sitä fyysistä negatiivin pinta-alaa, että lopputuloksena on tietenkin hyvin hienorakeinen ja tarkka kuva.

Tämä tarkkuuden leveli tosin yllätti hieman, sillä intuitiivisesti tosiaankin odotin jotain aavistuksen rakeisemman näköistä. Näistähän saisi tehtyä varmaan vaikka minkä kokoisia suurennoksia! Kaunis filmi kaiken kaikkiaan. Suosittelen!

Tämä kuva olisi ehkä voinut olla valotuksen puolesta aavistuksen onnistuneempi, mutta ei hullummin ihan vaistonvaraisesti valotettuna. Seinän pinnassa näkee hienoja sävyliukumia, jollaisia en odottanut Street Panilta.
Kuvaustilanteena tämä oli suhteellisen kuumottava ja haastava valottaa oikein Rolleicordilla. Mutta onnistuipas silti! Tämän kuvan näkemistä odotin innolla ja olin itse asiassa huolissani siitä, että subjektin kasvot olisivat jääneet alivalottuneiksi tai näyttäisivät muuten oudolta synkkää taustaa vasten. Kasvojen kohdalla tämän skenen valaistus sattuikin olemaan kiinnostavimmillaan ja sävyt näyttävät suorastaan kauniilta — miltei hopeisilta. Valokuvana tämä onnistui erittäin hyvin ja sanoisin jopa, että ihan portfoliomateriaalia.
Pekka Keskinen

Filmikuvauksessa innostunut graafinen suunnittelija Helsingin liepeiltä. Intohimona erityisesti 35mm mustavalkofilmit ja mekaaniset kamerat.

Ei kommentteja

Leave a reply