Näin voit tienata rahaa valokuvaamalla kuvapankkeihin – kattava opas myynnin aloittamiseen

Mitä ovat kuvapankit?

Kuvapankit ovat verkkosivustoja, joilla valokuvaajat voivat myydä esimerkiksi valokuvia, vektorigrafiikkaa, piirroksia tai jopa videoita. Tällä kertaa keskitymme erityisesti valokuvien myymisen saloihin. 

Kuvapankkien tarkoituksena on tarjota laaja valikoima korkealaatuisia kuvia eri aiheista keskitetysti yhdessä paikkaa, jotta käyttäjät voivat löytää sopivia kuvia tarpeisiinsa. Kuvaajan kannalta kuvapankki helpottaa kuvien myymistä sillä alusta tarjoaa valmiit asiakkaat, laskutuksen, tilitykset ja myös apua markkinointiin. 

Kuvapankeissa voivat myydä sisältöjä niin yritykset kuin yksityiset henkilöt. Ja kuvia voivat myös ostaa sekä yksityiset, että yritykset. Kuvia ostetaan esimerkiksi lehtijuttuihin, nettisivuille, blogeihin ja tuotteisiin. Kuvaaja voi osassa kuvapankeista määrittää, millaiseen käyttöön kuva soveltuu ja millaiseen ei.

Kuvapankkikuvista muodostuu kuvaajalle myös oma portfolio, jota voi kätevästi jakaa itse vaikkapa linkkinä eteenpäin. Tunnettuja kansainvälisiä kuvapankkeja ovat esimerkiksi Shutterstock ja Adobe Stock. Alla esimerkki muutamista Shutterstockissa myynnissä olevista kuvistani.

Miten kuvapankkikuvaamisella voi tienata rahaa?

Kuvapankeilla tienaaminen toimii käytännössä niin, että kun kuvaaja on lisännyt sisältönsä, esimerkiksi kuvat alustalle, voivat alustan käyttäjät ostaa niitä. Ostamiseen on yleensä vaihtoehtoina valita yksittäinen kuva tai jonkinlainen paketti kuvia, pakettihinnoittelu on ostajalle yleensä edullisin. 

Lisäksi hintaan voivat alustasta riippuen vaikuttaa esimerkiksi kuvakoko ja tiedostotyyppi sekä käyttötarkoitus, mihin ostaja kuvaa ostaa. Jotkut alustat mahdollistavat myös kuvan tekijänoikeuksien myymisen.

Kuinka paljon rahaa kuvan myymisestä saa?

Per myynti per kuva hinnat ovat alustasta riippuen yleensä pakettihintojen kymmenistä senteistä yksittäisen ison kuvan myyntien kymmeniin euroihin. Alusta ottaa myyntihinnasta oman komissionsa, jonka suuruus vaihtelee alustoittain. 

Lisäksi alustalla voi olla esimerkiksi palkkiotasoja niin, että esimerkiksi myydessäsi paljon kuvia saamasi prosenttiosuus kasvaa. Nyt saatat miettiä, että hetkinen, enhän minä myy kuviani millään senteillä!

Kuvapankkimyynnin taika on kuitenkin kahdessa asiassa:

1: Kuvasi voidaan pääsääntöisesti myydä rajaton määrä kertoja, eli vaikkapa niitä kymmenen sentin komission myyntejä voi tulla teoriassa vuosien varrella vaikka miljoona, jolloin 10snt komissio muuttuukin sadantuhannen komissioiksi vuosien varrella. 

2: Tekijänoikeudet säilyvät lähtökohtaisesti sinulla ja voitkin myydä saman kuvan käyttöoikeutta yleensä myös toisissa kuvapankeissa tai muita väyliä pitkin – kannattaa toki vielä kuvapankkikohtaisesti katsoa, mihin sitoudut, mutta tämä on pääsääntö. 

Pienistä puroista muodostuu lopulta isompi virta

Yhdessä nämä tarkoittavat siis sitä, että voit myydä samaa kuvaa vaikka miljoona kertaa monessa kuvapankissa ja lisäksi tehdä siitä vaikka itsellesi kuvatuotteita myytäviksi tai myydä sen myös lehdelle.

On hyvä huomata, että edellä kuvatussa esimerkiksi mainittuihin lukuihin ei kannata liikaa takertua. Komissiot vaihtelevat eivätkä välttämättä ole edes samalla kuvalle aina samat, jos ostaja ostaa sitä eri koissa ja erilaisissa paketeissa. Lisäksi harva kuvaaja todellisuudessa myy yhtä kuvaansa miljoonaa kertaa, mutta esimerkki pyrkii havainnollistamaan sitä, että kuvapankkien puolesta mitään ylärajaa myyntimäärille ja siten tuloille ei ole. 

Samaan hengenvetoon: ei toisaalta ole myöskään minimiä, eli on mahdollista, ettei joitain kuvia koskaan myydä. Paneudutaan tulevissa kappaleissa siihen, miten voit edesauttaa sitä, että kuvasi menisivät kaupaksi mahdollisimman todennäköisesti.

Miten prosessi käytännössä menee?

Kun haluat aloittaa kuvapankkikuvaamisen, aloita prosessi tutustumalla eri kuvapankkeihin ja niiden mahdollisuuksiin. Kuvapankit eroavat muun muassa siinä, mitä kaikkea niissä voi myydä, mitä ne vaativat kuvien laadulta, miten komissiosi määräytyvät, saatko myydä kuviasi myös muualla, mitä maksutapoja on saatavilla ja niin edelleen. 

Osa kuvapankeista on myös erikoistunut tietyntyyppisten kuvien myymiseen – esimerkiksi tämän kirjoitushetkellä verkosta löytyy muun muassa luontokuviin ja Pohjoismaita kuvaavien kuvien myymiseen erikoistuneita kuvapankkeja. Valtaosa isoista kuvapankeista sen sijaan hyväksyy lähes kaikki aiheet.

Panosta kuvien laatuun

Tutustuttuasi kuvapankkeihin valitse itsellesi kiinnostavin tai muutama kiinnostavin ja tutustu tarkemmin niiden vaatimuksiin kuville sekä liittymisprosessiin. Yleensä kuvapankit vaativat korkealaatuisia kuvia, jotka käyvät myös painotuotteisiin kokonsa ja laatunsa puolesta. 

Myös kuvien mahdolliset virheet vaaditaan usein korjattaviksi ennen kuvapankkiin lisäämistä, eli korjaa siis jälkikäsittelyllä linssin roskat ja muut pikkuvirheet pois tarvittaessa. 

Esimerkiksi Shutterstockilta löytyy englanniksi hyvä lista yleisimmistä virheistä, jotka poistamalla nostat kuviesi tasoa ja saat ne todennäköisemmin myös myyntiin.

Kuvapankkikuvien yleisimmät virheet: 19 Common ‘Newbie’ Submission Mistakes You Can Easily Avoid

Miten kuvanpankkiin voi liittyä?

Kun tiedät, mitä kuviltasi odotetaan, on aika selvittää, miten pääset liittymään kuvapankkiin. Kuvapankkeihin liittyminen on ainakin kirjoitushetkellä kaikissa tiedossani olevissa kuvapankeissa ilmaista. Liittymisprosessi on sinänsä myös yleensä varsin yksinkertainen: luot alustalle tunnukset ja annat itsesi tai yrityksesi perustiedot tunnistamista sekä tulevia maksuja varten. 

Tarvitset yleensä ainakin yhteystiedot, tiedon, mihin maahan olet verovelvollinen ja maksutapatiedot. Maksutapoja ovat useimmiten PayPalin ja Payoneerin tyyppiset palvelut. 

Miten kuvanpankkiin lisätään kuvia myyntiin?

Tunnusten luomisen ja tarvittavien tietojen syöttämisen jälkeen pääset yleensä lisäämään kuvia tarkastukseen. Tyypillisesti alustat haluavat sinulta 3-10 kuvan näytteen, jonka perusteella ne arvioivat, pääsetkö kyseiselle alustalle myyjäksi. 

Hakuprosessi

Kuville tulee yleensä antaa myös otsikot, kuvaukset ja hakusanat lisäysvaiheessa. Näiden tulee kuvata kuvaa ja olla kuvapankin tukemalla kielellä. Osalla alustoista on vaatimuksena, että tietty osa esimerkki kuvista täytyy saada hyväksyttyä, jotta saat mitään alustalle myyntiin. 

Osalla kaikki kriteerit täyttävät kuvat otetaan mukaan, vaikka 90% menisi hylkyyn. 

Jos jokin alusta ei hyväksyisi sinua myyjäksi, yleensä voit hakea jonkin ajan (yleensä muutama kuukausi) päästä uudelleen. 

Kannattaa kuitenkin siis etukäteen selvittää vaatimukset niin ei mene myyntikuukausia hukkaan. On hyvä myös huomata, että kuvapankkien vaatimukset vaihtelevat ja vaikka yksi alusta hylkäisi sinut, voi kymmenen muuta hyväksyä kuvasi. Ei siis kannata lannistua, jos jokin alusta ei ensimmäisiä kuviasi myyntiin.

Miten kuvapankkimyyntejä voi lisätä?

Kun alusta hyväksyy sinut, seuraava vaihe on lisätä lisää kuvia myytäviksi sekä hio oma profiili alustalla edustavaksi. Saatat haluta myös lisätä linkkiä kuvapankkiportfolioosi esimerkiksi omille nettisivuillesi tai sosiaalisen median kanaviisi. Kuvapankkiportfoliota ei ole pakko markkinoida itse, mutta tämä voi vauhdittaa myyntiä.

Seuraava vaihe onkin odottaa ja laajentaa portfoliota. Jos olet aloitteleva kuvaaja, kannattaa myös kuvata paljon ja testailla erityyppisillä kuvilla, mikä myy. Kun saat myyntejä, tulee näistä yleensä tieto kuvapankissa olevalle profiilisivullesi ja lisäksi mahdollisesti myös esimerkiksi sähköpostiisi.

Tilitykset

Kuvapankeilla on tyypillisesti maksuraja, jonka ylittyessä kuvapankki maksaa rojaltisi sinulle valitsemaasi maksutapaa käyttäen. Raja on yleensä luokkaa 30-100 euroa, osassa kuvapankeissa voit valita rajan itse. 

Monissa kuvapankeissa maksu tulee automaattisesti seuraavassa kuussa siitä, kun raja on ylittynyt. Osassa sinun täytyy itse profiilissasi pyytää palkkioiden maksua. 

Huomaa, että kuvapankin valuutta voi olla eri kuin tilisi, joten summa voi euroina erota luvusta, joka alustalla näkyy. Itse maksutapahtumasta ei sinänsä yleensä enää mene mitään lisäkuluja.

Millaiset valokuvat kuvapankeissa myyvät?

Kuvapankkikuvia on paljon ja niiden taso on kova. Tämä on fakta, jonka ympäri pääseminen myyntien saamiseksi on hyvä ymmärtää. Jos haluat vaikkapa myydä kuvia kukista tai seinistä, mene huviksesi vaikkapa Shutterstockiin ja kokeile, montako hakutulosta saat ja millaisia kuvia löydät. 

Huomaat, että kuvia on paljon ja etenkin ensimmäiselle sivulle tulevat ovat erittäin laadukkaita ja upeita.

Älä kuitenkaan lannistu. Sinulla on nimittäin neljä tapaa taklata nämä suuren tarjonnan haasteet:

1: Kuvanlaatu ja kuvakoko: varmista, että kuvasi ovat vähintään kuvapankin minimivaatimukset täyttäviä. Kuvaa mahdollisimman isossa kuvakoossa, käytä tarvittaessa esimerkiksi jalustaa, varmista riittävä valo ja korjaa pienet virheet jälkikäsittelyllä. Kuvanlaadun minimikriteerien täyttäminen on edellytys kuvan saamiselle myyntiin. Lisäksi, etenkin kilpailluissa aiheissa voit erottua sillä, että kuvasi on riittävän laadukas vaikkapa isoon painotuotteeseen.

2: Aihevalinta: kuvia tarvitaan yrityksissä ja mediassa kaikista aiheista – joskin osasta aiheista kuville on kysyntää enemmän. Ja sama pätee myös tarjontaan, esimerkiksi kukista on enemmän kuvia kuin Kajaanista. 

Jos kilpailet paljon kuvatussa aiheessa, korostuvat kohtien 1, 3 ja 4 täyttäminen mahdollisimman hyvin. Valitsemalla lisätä kuvia vaikkapa aiheena se Kajaani, on kilpailua olennaisesti vähemmän, jolloin saatat pärjätä hieman heikommallakin kuvalla. Kuvapankkien hakutoiminnoilla voit kokeilla, onko pohtimastasi aiheesta jo kuvia.

3: Uniikki lähestymistapa: etenkin kilpailluissa aiheissa peruskuvat on jo tehty moneen kertaan. Jos haluat siis myydä kuvia vaikkapa suurkaupunkien silueteista, kuvien täytyy yleensä olla jollakin tapaa uniikkeja erottuakseen – ehkäpä sinulla on upea kuva auringonlaskun tai lumimyrskyn aikaan? Peruskuvallakin voi toki saada myyntiä, mutta jos samasta aiheesta löytyy tuhansia lähes identtisiä kuvia, tämä usein vaikuttaa kysyntään per kuva.

4: Hakusanoitus: neljäs tapa erottua ovat kuvan otsikko, kuvaus ja hakusanat. Näiden avulla kuvia etsivät potentiaaliset ostajat löytävät kuvasi. Pyri siis antamaan näissä mahdollisimman paljon kuvan kannalta relevanttia tietoa.

Esimerkiksi, jos myyt kuvaa suomalaisesta joulupöydästä, älä laita kuvaukseksi vain “ruokaa” vaan kuvaile sitä tarkemmin, esimerkiksi “perinteinen suomalainen joulupöytä jouluruokineen kynttilän valossa kuvattuna” vastaavasti haluat myös hakusanoissa käyttää mahdollisimman useita relevantteja termejä. Nimittäin, joulupöytiä löytyy varmasti paljon, mutta suomalaisia joulupöytiä vähemmän ja suomalaisia joulupöytiä kynttilänvalossa vielä vähemmän. 

Näin pystyt siis erottumaan hakutuloksissa, kun ostaja etsii jotain spesifiä.

Mitä muuta huomioida kuvia lisätessä?

Edellä mainittujen asioiden ohella huomioi kuvaa lisätessäsi vielä muutama asia. Ensinnäkin, älä lisää useita täysin identtisiä kuvia vaan valitse paras. Lisäämällä useita identtisiä kuvia kaikki paitsi yksi näistä yleensä hylätään – tai jos ei niin kuvasi kilpailevat toistensa kanssa

Voit kuitenkin lisätä samasta aiheesta useita erilaisia kuvia – esimerkiksi pysty ja vaakakuvan, kuvia eri kuvakulmista, saman maiseman eri vuodenaikoina, eri vuorokauden aikoina, ja niin edelleen. Alla esimerkki joulumysliaiheella kuvatuista kuvistani.

Toisena tekijänoikeusasiat, lisää vain kuvia, jotka olet kuvannut ja joihin sinulla on tekijänoikeudet. Älä varasta muiden kuvia, voit joutua ongelmiin, jos esität varastettua materiaalia omanasi.

Mitä eroa on commercial ja editorial -sisällöllä?

Kolmantena asiana, ymmärrä kaupallisen (commercial) ja toimituksellisen (editorial) sisällön erot. Kaupallisena myyntiin tarjoamassasi kuvassa ei saa olla esimerkiksi tuotemerkkejä, tekijänoikeuksin suojattuja rakennuksia ilman kirjallista lupaa oikeuksien haltijalta tai esimerkiksi kuvia mallista ilman mallin kirjallista lupaa. 

Mitä editorial-kuva tarkoittaa kuvapankeissa?

Toimituksellinen kuva (editorial) sen sijaan on uutisarvoa sisältävä kuva, jossa lupia ei yleensä tarvita – esimerkiksi julkisella paikalla maratontapahtuman kuvaaminen voisi mennä toimituksellisen lisenssin alle. 

Jos teet nimenomaan toimituksellista sisältöä, huomaa, että kaikki alustat eivät mahdollista tämän myymistä, eli valitse tällöin tähän soveltuvat alusta. Alla muutama esimerkki toimituksellisista kuvista portfoliossani.

Lisää mahdollisimman paljon tietoa kuvasta

Neljäntenä, katso kuvapankkikohtaisesti, mitä valintoja kuvaa lisätessä on ja mitä tietoja sinun on mahdollista kuvasta antaa. Yleensä, mitä enemmän tietoa voit antaa, sitä parempi

Osa alustoista mahdollistaa kuvausten ja hakusanojen ohella myös esimerkiksi sijainnin lisäämisen, joka voi auttaa myyjiä löytämään heille sopivimman kuvan. Tiedot kannattaa siis täyttää, jos mahdollista.

Miten kuvien myyntiä voi vauhdittaa?

Tässä vielä muutama vinkki kuvamyyntien vauhdittamiseen aiheiden, kuvanlaadun ja tietojen lisäämisen lisäksi. Ensinnäkin kuvien lisääminen säännöllisesti voi buustata myyntiäsi. 

Näin siksi, että monella alustalla on etusivulla äskettäin lisätyt kuvat ja haussa voi myös olla mahdollisuus valita tuoreet kuvat. Pääsemällä etusivuihin tämä mahdollistaa paitsi kyseisen kuvan myynnin myös sen, että tyylistäsi pitävä ostaja löytää portfoliosi ja ostaa myös muita kuviasi.

Millainen kalusto soveltuu kuvapankkikuviin?

Toisena tietysti kehittyä kuvaajana ja kuvapankkikuvaajana. Kun opit ottamaan laadukkaita kuvia tai toisaalta valitsemaan olemassa olevista kuvistasi kuvapankeissa toimivat sekä optimoimaan kuvauksia, parannat mahdollisuuksiasi saada lisää myyntiä. 

Joskus myös kuvauskaluston parannus saattaa buustata myyntiä. 

Nykyään tosin monella perusjärjestelmäkameralla ja jopa puhelimella saa ainakin hyvässä valossa kauniita kuvia isossa kuvakoossa, eli kallis kalusto ei ole missään nimessä ehdoton myyntien saamiseen. Kalusto voi kuitenkin auttaa.

Lue myös: Jättiopas järjestelmäkameran ostamiseen – huomioi nämä seikat tarkasti

Laajat verkostot

Kolmantena markkinointi. Jos sinulla on aikaa ja intoa, voit koettaa buustata myyntejäsi jakamalla omaa portfoliotasi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. 

Myöskään lähipiirille kuvapankkikuvaamisesta mainintaa ei kannata kainostella. Jos vaikkapa joku läheisesi on toimittaja tai yrityksen nettisivujen ylläpitäjä, voit mahdollisesti helpottaa hänen työtään ja tienata samalla itse.

Kuvia kannattaa myydä useammassa paikassa

Neljäntenä vinkkinä vielä myyminen useissa alustoissa. Kuten edellä todettiin, useimmat kuvapankit eivät lähtökohtaisesti kiellä muissa kuvapankeissa myymistä. Näin ollen voit laittaa saman kuvan vaikka kymmeneen kuvapankkiin halutessasi. 

Toisaalta joskus yhteen alustaan keskittäminen kannattaa, sillä osa kuvapankeista mahdollistaa kuvien myymisen paremmalla komissiolla ekslusiivisesti kyseisellä alustalla. Jos huomaat, että kuvasi toimivat erityisen hyvin jollakin näistä kuvapankeista, voit myös harkita, alatko lisätä uudet kuvat ekslusiivisinä kyseiselle alustalle.

Muita tapoja tienata kuvillasi

Kuvapankkikuvaamisen ohella myös muut tavat tehdä sivutuloja muun muassa kuvilla ovat olleet aina lähellä sydäntäni. Mikäli haluat oppia muitakin tapoja kuvilla tienaamiseen, tutustua YouTuben Sivutuloja ja sijoituksia -kanavalle tekemääni videoon, jossa esittelen kymmenen tapaa tienata kuvilla ja kuvaamisella.

Kurkkaa myös muut videot kanavalta, löydät sisältöä muun muassa kuvapankkeista ja muista tavoista tienata sivutuloja. Lisäksi, jos toivoisit, että Kamerakouluun tulisi oma artikkelinsa eri tavoista tienata valokuvilla, kerro tämä kommenteissa niin pyrimme toteuttamaan toiveenne.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *