21 touko

Aaro Keipi Kamerakoulun haastattelussa

Kuinka kiinnostuit valokuvauksesta?

Setäni kantoi aina Canon AE-1 järkkäriä mukanaan, ja itsekin halusin innokkaana nuorena tallentaa hetkiä samalla lailla. Pyysin siis vanhemmiltani 13 vuotis synttärilahjaksi Canonin filmipokkarin. Muutama vuosi sen jälkeen, ostin ekan digikameran ja innostuin kuvien käsittelystä. Sitten muutama vuosi sen jälkeen kaverin kaveri pyysi mut kuvaamaan heidän häitä, ja tässä ollaan.

Mikä inspiroi sinua?

Minua inspiroi tunnelmallinen musiikki, hyvät leffat, sumu ja sateiset päivät. Itse olen opiskellut klassista pianonsoittoa, joka tarkoittaa että käytän myös musiikkia inspiroivana tekijänä kuvaamisessa, varsinkin käsittelyvaiheessa, kun haluan tuoda tiettyä fiilistä esille kuvissa.

Kuva: Aaro Keipi

Kuva: Aaro Keipi

Mitä tiettyä asiaa kokeneenkin valokuvaajan tulisi sinusta jatkuvasti opetella ja harjoitella lisää?

Tunteiden välittämistä kuvien kautta ja tarinallisuuden tuominen esille. Kuvien kyky vangita ja välittää tunteita on (ainakin omasta mielestä) syy, miksi niin moni on kiinnostunut valokuvauksesta. Tunteita voi välittää kuvissa monen keinon kautta – ihmisten ilmeillä, asennoilla, kuvan sommittelulla, valotuksella ja värimaailman käsittelyllä. Parhaat kuvat syntyvät, kun kaikki nämä asiat ovat kohdillaan. Tämä on yksi asia jota jatkuvasti yritän kehittää kuvissani.

Kuva: Aaro Keipi

Mihin viimeaikaiseen kuvaasi olet erityisen tyytyväinen ja miksi?

Olen aika  tyytyväinen mun viimeisimpään konseptuaaliseen kuvaan, jonka kuvasin mallikaverini (Päivi Kallion) kanssa joulukuussa. Tämä oli siis ihan oma yhteisprojekti, ja ideana oli kuvata morsianta yksin, sellaisessa tilanteessa, jossa hän oli menettänyt rakkaansa. Hankittiin häämekko kirpparilta, ja kuvattiin jäisellä merenrannalla. Kuvausten aikana, pyysin mallia kävelemään veteen niin pitkälle kuin pystyi. Päivillä oli arvostettavan paljon sisua! (Huom. meressä oli jo jääkimpaleita.) 

Kun katsoin kuvia jälkikäteen näytöllä kuitenkin huomasin, että joku elementti kuitenkin puuttui kuvasta, se oli ihan OK kuva, mutta se ei jotenkin vielä vanginnut silmää. Meni pari kuukautta, ennen kuin tajusin mitä siitä puuttui, ja sitten helmikuussa lisäsin kuun ja kuun heijastuksen Photoshopilla. Tämä oli juuri sellainen tilanne, että inspiraatio iski vasta kuvauksen jälkeen.

Mikä on itsellesi tärkein varuste kamerarepussasi?

No kuvaaminen olisi mahdoton ilman kamerarunkoa, niin ehkä se 🙂 Mutta tärkein varuste tämän lisäksi oikeasti riippuu kuvauskeikasta. Tunnelmallisiin potretteihin käytän vanhaa Venäläistä objektiivia (Helios 58mm 44M F/2), jolla saa mahdottoman hienoa luonnetta kuviin.

Maisemakuvaukseen rakastan käyttää Nikkor 16mm F/2,8 fisheye objektiivia, jolla saa kaiken eeppisyyden mahtumaan yhteen kuvaan. Häihin ja muihin kuvauksiin perus 24-70mm 2.8 objektiivi on voittamaton. Ja olen juuri ottanut isän vanhan filmijärkkärin käyttöön, niin sekin on ollut viime aikoina mukava tuoda esille omilla reissuilla.

Kuva: Aaro Keipi

Kuva: Aaro Keipi

Kuva: Aaro Keipi

Miten valmistaudut hääpäivän kuvaamiseen?

Lataan akut ja silitän paidan 🙂

Mikä on sinulle tärkeintä häiden kuvaamisessa?

Tärkeintä hääkuvauksissa on mielestäni se, että oikeasti pääsee tutustumaan hääpariin, ymmärtämään minkälaisia tyyppejä he ovat, ja tajuamaan minkä tyyliset kuvat sopivat heille parhaiten. Tietynlaiset kuvat eivät sovi kaikille pareille – joidenkin rakkaus on railakkaa ja värikästä, toisten on hiljaista ja lempeää. Haluan tuoda esille juuri niitä juttuja, jotka tekevät jokaisesta parista omalaatuisen.

Mikä on mielestäsi parasta asiakastöissä? Entä omissa projekteissa?

Parasta asiakastöissä on kun pääsee tapaamaan asiakkaita ensimmäistä kertaa. Silloin voi alkaa selvittämään minkälaisia tyyppejä he ovat ja miten voimme yhdessä saada sellaisia kuvia jotka sopivat heille parhaiten (ja mitä erikoisempia ideoita, sitä parempi!) Sitten päästää yhdessä toteuttamaan kehititetyttyjä kuvausideoita – siinä on aina hyvä meininki.

Omissa projekteissa paras kohta on ehdottomasti inspiraation hetki, kun yhtäkkiä tulee joku sairaan hyvä kuvausidea mieleen. Näitä sattuu kyllä harmillisen harvoin. Joskus kuvausidea syntyy itsestään tietyssä paikassa, mutta viime aikoina inspiraatio on tullut vasta editointivaiheessa (esim. kuten aikaisemmassa esimerkissä), kun olen jo ehtinyt kuvata jonkun setin ja ihmetellyt miten tietystä kuvasta saisi enemmän pysäyttäväksi. Useimmiten tämä tapahtuu Photoshopin avulla, ja olen muokkaan kuvia tuntikausia saadakseen niihin juuri sopivasti taikuutta. 😀

Lisää Aaron kuvia löytyy täältä:
Aarography / Aaro Keipi / Facebook / Instagram

mm
Kamerakoulu.fi

Etsimme artikkeleita, tutoriaaleja, DIY -projekteja ja muuta esiteltävää blogiin, ota yhteyttä toimitus@kamerakoulu.fi, jos sinulla on jotain tarjota.