12 syys

Pienen valokuvastudion perustaminen kotiin – mitä kannattaa ottaa huomioon?

valokuvastudio, kalusto

Moni valokuvaaja haavailee kotistudion perustamisesta ja sitä kautta mahdollisuudesta päästä harjoittelemaan omia valaisutaitojaan useammin. Studiokuvauksen parhaita puolia on, se että meillä on aina yksinkertainen tausta lähettyvillä. Tämä mahdollistaa kauniiden valokuvien ottamisen, ilman suurta siivousoperaatiota.

Pienen valokuvastudion perustaminen on yllättävän yksinkertaista ja onnistuu keneltä tahansa, kunhan alkuun tekee hieman taustatutkimusta. Tämän artikkelin ideana on antaa mahdollisimman paljon vinkkejä pienen valokuvastudion rakentamiseen. Oli kyseessä sitten olohuoneeseen tuleva väliaikainen studio tai autotalliin perustettava pysyvämpi studioratkaisu.

Mitä kannattaa alkuun ottaa huomioon?

Ennen oman valokuvastudion perustamista tulee alkuun tarkkaan miettiä minkälaisia kohteita olisi kuvaamassa ja mitä tämä tarkoittaa tilantarpeen puolesta. Pienten tuotekuvien ottaminen onnistuu hyvinkin pienessä tilassa, kun taas useamman henkilön kokovartalokuva vaatii jo aivan erilailla etäisyyttä.

Studiokaluston budjetti ja liikuteltavuus on toinen seikka, jota kannattaa miettiä heti alkuun omien käyttötarpeidensa mukaan.

Artikkelin sisällysluettelo

Valkoinen pinta heijastaa valoa
Mustalla kankaalla voi hallita epätoivottuja heijastuksia
Millainen salama?
Taustakartonki
Puolikas taustakartonki
Vinyyli
Kokoontaitettava kuvaustausta
Taustan pystyttäminen
Koukut
Autopolet

Linkit ovat affiliate-linkkejä, eli jos käytät niitä ja ostat jotain, Kamerakoulu.fi saa pienen komission. Sinulle ei synny tästä mitään ylimääräisiä kustannuksia ja samalla autat Kamerakoulun toimintaa.

Salamasta lähtevä valo heijastuu kaikista vaaleista pinnoista. Tilassa kimpoileva valo tekee valaisun kontroloimisesta vaikeampaa.

Valkoinen pinta heijastaa valoa

Pienessä tilassa kuvattaessa kannattaa ottaa huomioon, että valo heijastuu eri pinnoista. Epätoivotuilla heijastuksilla voi olla suuri merkitys valaisun onnistumisen kannalta. 

Salamasta lähtevä valo heijastuu kaikista vaaleista pinnoista. Jos siis kuvaamme pienessä vaaleassa huoneessa, niin toimii tilan seinät heijastimen tavoin. Mitä lähempänä kohdetta seinät ovat, sen voimakkaammin tämä heijastuva valo vaikuttaa kuvan valotukseen. Tilassa kimpoileva valo tekee valaisun kontroloimisesta vaikeampaa.

Pienessä vaaleassa tilassa voi tästä syystä olla hankalaa saavuttaa voimakkaita varjoja ja hyvää kontrastia. Toisaalta vaaleita pintoja voi käyttää tässä mielessä myös hyväkseen ja tietoisesti heijastaa valo niiden kautta. Tämä valaisutekniikka suurentaa valonlähteen kokoa ja näin ollen pehmentää valon luonnetta. Kaikki riippuu halutusta lopputuloksesta. 

Mustalla kankaalla voidaan estää ylimääräiset heijastukset ja voimistaa kuvan kontrastia.

Mustalla kankaalla voi hallita epätoivottuja heijastuksia

Valon vähentäminen on yhtä tärkeä taito valaisussa kuin valon lisääminen. Mustalla pinnalla pystyy vähentämään heijastuvan valon määrää. Etenkin pienissä tiloissa tästä taidosta on hyötyä. Jos siis suunnittelee perustavansa valokuvastudiota pieneen tilaan, jossa kaikki seinät ovat valkoisia, niin voi olla hyvä idea hankkia jonkinlaisia *flägejä, eli mustia valokuvaukseen tarkoitettua raameja. 

Tällaisen mustan pinnan voi asettaa studiovalon vastakkaiselle puolelle ja näin vähentää läheisestä seinästä heijastuvan täytevalon määrää. 

Millainen salama on hyvä kotistudioon?

Pienessä tilassa pääsee helposti alkuun yhdellä salamalla. Valaisua on muutenkin hyviä opetella huolellisesti yksi valo kerrallaan. Tällä tavoin kuvan valaisu pysyy selkeänä ja homma mielekkäänä. Yhdellä valolla pystyy tekemään monipuolista jälkeä, kunhan opettelee valaisun alkeet huolella. Sopivan valon valinta riippuu tilasta ja omista käyttötarpeista.

Meidän yleispätevä suositus ensimmäiseen pieneen kotistudioon on kuitenkin *Godoxin AD200 ja esimerkiksi *heijastava sateenvarjo tai jokin toinen hyvin kontroloitavissa oleva valonlähde, kuten octa ja hunajakenno.

Meidän tarkempi vertailu erilaisista valonmuokkaimista löytyy täältä: Yleisimmät valonmuokkaimet esittelyssä

Millainen kuvaustausta kannattaa hankia valokuvastudioon?

Kuvaustaustaan ja sen ripustamiseen liittyvät kysymykset ovat kaikista yleisimpiä kotistudion perustamisen yhteydessä, joten ajattelin seuraavaksi avata eri mahdollisuuksia tämän puolen hoitamiseen. Paras ratkaisu riippuu paljon käytössä olevan tilan koosta ja kuinka paljon rahaa on valmis laittamaan valokuvastudion perustamiseen.

valokuvastudio
Yleisin keino saada kuvaan tasainen tausta on käyttää taustakartonkia, eli fondia.

Taustakartonki

Yleisin keino saada kuvaan tasainen tausta on käyttää *taustakartonkia, eli fondia. Taustakartongin yleisin leveys on 270 cm. Ensimmäinen askel kotistudion perustamisessa onkin miettiä onko tämä leveys saavutettavissa ja miettiä haluaako ratkaista studion kuvaustaustan tätä kautta.

Taustan ripustaminen vaatii lisäksi hieman tilaa, mutta tämä 270 cm on silti hyvä leveys pitää mielessä ja sitä kautta arvioida tilan riittävyyttä.

Taustakartonkien etuna on suuri *värivalikoima hyvä saatavuus. Fondi on lisäksi helppo ottaa esille ja rullata takaisin säilöön.

Taustakartonkirullan ideaan kuuluu, että likaantunut osa leikataan pois. Kyseessä on siis valokuvastudiossa kuluva käyttötavara. Tosin jos harvoin astelee kengillä fondin päälle, niin rullan kuluminen on hyvin pientä ja yksi taustakartonki voi kestää kotistudiossa vaikka kuinka pitkään. Yhdessä taustakartonkirullassa on tavallisesti 11 metriä paperia. Tällaisen täyden fondin hinta on noin 100 €. 

Erilaisia taustakartonkeja myy esimerkiksi Fotomonza: *Taustakartongit

puolikas taustakartonki
Puolikas taustakartonki on kätevä pienemmässä tilassa ja keikkakäytössä.

Puolikas taustakartonki on kätevä tilansäästäjä

Täysien fondien lisäksi on olemassa niin sanottuja *puolikkaita taustakartonkeja, joiden leveys on 135 cm. Tämä on leveys, joka hyvin riittää yksittäisen henkilön muotokuvaukseen tai pienempiin tuotekuviin. Puolikkaat taustakartongit ovat myös erityisen käteviä keikkakuvaukseen, eli tilainteisiin jossa halutaan pystyttää väliaikainen studio esimerkiksi asiakkaan tiloihin.  

Puolikkaan fondin kuljettaminen esimerkiksi henkilöautolla on aivan erilainen operaatio, kuin täyden 270 cm leveän rullan kantaminen ja sen kanssa säätäminen.

Puolikkaiden taustakartonkien värivalikoima on tosin huomattavasti suppeampi. Näitä löytyy tavallisesti vain valkoinen, harmaa ja musta. Jos haluaa puolikkaan rullan erikoisempaa väriä, niin joutuu monissa tilanteissa yksinkertaisesti sahaamaan isomman rullan kahtia. Moni taustakartonkeja myyvä kameraliike tarjoaa tätä fondin lyhentämispalvelua. 

Vinyyliä voidaan käyttää uudestaan ja uudestaan

Perinteisen taustakartongin lisäksi on olemassa *vinyylistä valmistettuja kuvaustaustoja. Näiden suurin etu on putsattavuus. Eli siinä missä tavallinen taustakartonki leikataan pois, niin vinyylisen taustan voi putsata ja jatkaa käyttöä. Vinyyliä voidaan siis käyttää uudestaan ja uudestaan.

Vinyylin haittapuolena on korkea hinta ja paino. Yksittäinen vinyylitausta maksaa noin 500 €. Painoa tällaiselle kokonaiselle rullalle tulee yli 12 kiloa, joka tarkoittaa myös että taustaa ylhäällä pitävien jalustojen ja poikkiputken tulee olla pykälää jykevämmät. 

kokoontaitettava kuvaustausta, studio
Kokoontaitettava kuvaustausta vie kaikista vähiten tilaa.

Kankainen kokoontaitettava kuvaustausta

Kaikista vähiten tilaa vie *kokoontaitettavat kuvaustaustat. Nämä muistuttavat rakenteensa puolesta suurta heijastinta, mutta ovat tarkoitettu käytettäviksi kuvaustaustoina, kuten yllä olevassa esimerkissä huoneen seinällä Näissä on yleensä kaksi eri väristä puolta, kuten musta ja valkoinen. Näitä kokoontaitettavia kuvaustaustoja löytyy myös monella erikoisemmalla kuviolla, joita ei löydy taustakartonkien valikoimasta.

Kokoontaitettavat taustat ovat kevyitä ja niiden ripustamiseen riittää yksi jalusta. Tällaisen voi pystyttää myös ilman jalustaa ja yksinkertaisesti antaa taustan nojata seinään.

Kokoontaittuvat taustat toimivat hyvin tiiviimpiin kasvokuviin ja tuotekuvaukseen. Kokoontaittuva kuvaustausta ei sovellu kokovartalokuviin, sillä sen muoto ei pysty peittämään lattiaa ja seinää samaan aikaan. 

Taustakangastelineen vahvuus on sen monipuolisuus.

Taustan pystyttäminen valokuvastudiossa

Seuraava askel pienen valokuvausstudion perustamiseen on miettiä kuinka haluaa ripustaa kuvaustaustan. Tähän on monta vaihtoehtoa ja nämä kulkevat paljon käsi kädessä sen suhteen millaiseen taustaratkaisuun päätyy. 

Taustakangastelineiden avulla voi perustaa väliaikaisen studion minne tahansa.

Jalustat ja poikkipuomi on monipuolisin ratkaisu

Monipuolisin keino erilaisten taustojen ripustamiseen on hankkia sitä varten tarkoitettu *taustakangasteline. Tämä tarkoittaa käytännössä kahta jalustaa, joiden väliin tulee teleskooppitanko.

Tällaiseen taustakangastelineen ehdoton vahvuus on sen monipuolisuus. Taustakangastelineiden avulla pystyy ripustamaan fondeja ja kankaita. Lisäksi tällainen setti on nopea purkaa ja ottaa mukaan kuvauskeikalle.

Mikäli jo valmiiksi omistaa paljon jalustoja, niin voi hankkia pelkän *teleskooppitangon. Tämä on selvästi edullisin tapa päästä käsiksi studiokuvauksen maailmaan.

Koukkujen avulla taustaväriä voi vaihtaa nopeasti

Pysyvämpi ratkaisu taustakartonkien ripustamiseen on hankkia yllä olevan kuvanmukaiset *koukut ja *taustakannattimet. Nämä koukut voidaan ruuvata tukevaan seinään ja näin saadaan aikaan kiinteä paikka taustakartongin ripustamiseen.

Monissa koukuissa on paikkaa useammalle taustafondeille, joka mahdollistaa monen värin yhtäaikaisen ripustamisen ja näin ollen värien nopean vaihdon kuvauksissa. Koukkuratkaisu ei myöskään vie tilaa studion lattialta ja voi näin säästää arvokkaita neliöitä pienessä tilassa. Koukkujen käyttö ratkaisee samalla myös fondien säilytyksen kuvausten välissä ja näin vähentää studiokuvaukseen liittyvää vaivaa.

Itse taustakartonki kiinnitetään koukkuihin niin sanoituilla *taustakannattimilla. Nämä puristuvat fondin molempiin päätyihin, jonka jälkeen koko setti voidaan yksinkertaisesti laskea koukkujen varaan. Tämän jälkeen taustakartonki on nopea laskea ja rullata takaisin säilytysasentoon.

Super clampin avulla taustakartongin voi kiinnittää autopoleihin.

Autopolet säästävät tilaa

Kolmas vaihtoehto kuvaustaustan ripustamiseen on käyttää *autopoleja. Nämä ovat teleskooppitankoja, joka puristuu lattian ja katon väliin. Tämän jälkeen autopoleen voidaan monilla erilaisilla ratkaisuilla ripustaa esimerkiksi taustakartonki. 

Autopolen suurin vahvuus on sen pieni jalanjälki. Toisin kuin tavallinen jalusta, niin autopole voidaan pystyttää aivan seinään kiinni. Pienessä valokuvausstudiolla tällä tilansäästöllä voi olla suuri merkitys. 

mm
Atte Tanner

Atte Tanner on Helsingin ja Lontoon välillä kulkeva muoti- ja mainoskuvaaja. Hänen töilleen ominaista on elokuvallinen ilmaisu ja mystinen tunnelma. Atte on ollut mukana luomassa kuvamaailmoja asiakkaille kuten Warner Music, MTV3 ja BMW. www.attetanner.com

Ei kommentteja

Leave a reply