12 joulu

Salaman ja jatkuvan valon erot valokuvauksen näkökulmasta

Meidän valaisukurssin uusimmalla videolla ja tässä artikkelissa käydään läpi salaman ja jatkuvan valon eroja valokuvauksen näkökulmasta. Käymme läpi molempien vahvuuksia ja mietimme kenelle kumpikin näistä vaihtoehdoista soveltuu paremmin. Samalla tämä artikkeli antaa perustiedot erilaisista jatkuvista valoista.

Mitä on jatkuva valo?

Perinteisesti jatkuvaa valoa on hyödynnetty lähinnä liikkuvan kuvan, eli videoiden tekemiseen. Viime vuosina markkinoille on kuitenkin tullut huomattava määriä erilaisia LED-valoja ja tekniikka näissä on mennyt niin paljon eteenpäin, että myös monet valokuvaajat ovat ruvenneet hyödyntämään jatkuvan valon mahdollisuuksia. 

Erilaiset jatkuvat valot

Jotta jatkuvan valon mahdollisuudet tulisivat tutuiksi, niin ajattelin että olisi hyvä aloittaa pienellä kartoituksella yleisimmistä LED-kuvausvaloista. Erilaisia jatkuvia valoja on nykyään moneen lähtöön, joten näissä seuraavissa esimerkeissä olen pyrkinyt kategorisoimaan yleisimmät LED vaihtoehdot selkeiksi kokonaisuuksiksi. 

Päivänvaloon tasapainotettu LED-valo on hyvä vaihtoehto päävaloksi.

Päivänvaloon tasapainotetut LED-kuvausvalot

Yksinkertaisin vaihtoehto jatkuvaksi kuvausvaloksi on päivänvaloon (5600K) tasapainotettu LED-valo. Tätä voi tietyllä tavalla ajatella jatkuvan valon kulmakivenä.

Ominaisuuksiensa puolesta tässä kategoriassa on kaikista vähiten mitään ihmeellistä, tämän ei kuitenkaan kannata hämätä. Etuna on edullisin hinta suhteessa valotehoon. Tämä on etu, jonka arvoa ei missään nimessä kannata vähätellä. Tehon takia päivänvaloon tasapainotettu LED-valo toimii jatkuvan valaisun perustana.

Päivänvaloon tasapainotettu LED-valo on kirkkautensa takia hyvä vaihtoehto kuvan päävaloksi. Päivänvaloon tasapainotettu valo näyttää monissa tilanteissa luontevalta ja sillä pystyy hyvin jatkamaan vallitsevan valon tunnelmaa, jolloin valaisu ei näytä epäaidolta ja rakennetulta. 

Hyvä vaihtoehto päävaloksi

Teknisten ominaisuuksiensa puolesta päivänvaloon tasapainotettu LED-valo muistuttaa perinteistä salama. Tietenkin sillä erotuksella, että toinen välähtää ja toinen ei. Valon värilämpötila on molemmissa kiinteä 5600K ja ainut säädettävä ominaisuus on käytännössä tehot. 

Tämän kategorian valoihin pätee sama kuin perinteiseen käsisalamaan, eli tällaista LED-valoa halutaan harvoin käyttää paljaana. Valon eteen on monissa tilanteissa hyvä tuoda jonkinlaista pehmennystä. Monissa päivänvaloon tasapainotetuissa LED-valoissa on yleinen Bowens -kiinnitys, joka mahdollistaa laajan valikoiman valonmuokkaimia. 

Edullisimmillaan tällainen kuvausvalo maksaa noin 200€. Hinnan noustessa valotehojen määrä kasvaa. Useimmiten tuotenimestä löytyvä numero kertoo minkä tehoisesta valosta on kyse. Esimerkiksi Godox SL-60W on nimensä mukaan 60 wattinen, kun taas Godox SL-150 on 150 wattinen kuvausvalo. Useimmat näistä toimivat suoraan verkkovirrassa tai sitten erillisillä akuilla.

Tämä kategorian suosituimpia valoja on: 

Godox SL-60W
Godox SL-150W
Aputure Amaran 100D
Nanlite Forza 300

Linkit ovat affiliate-linkkejä, eli jos käytät niitä ja ostat jotain, Kamerakoulu.fi saa pienen komission. Sinulle ei synny tästä mitään ylimääräisiä kustannuksia ja samalla autat Kamerakoulun toimintaa.

Bi-color valon värilämpötila voi säätää.

Säädettävällä värilämpötilalla olevat kuvausvalot (Bi-color)

Ulkoisesti ja käyttötarkoitukseltaan tämä kategoria muistuttaa hyvin paljon edellistä. Kuitenkin sillä perustavanlaatuisella erolla, että näissä LED-kuvausvaloissa värilämpötila on säädettävissä.

Enää emme ole lukittuja 5600K värilämpötilaa, vaan pystymme tarpeen vaatiessa säätämään värilämpötilaa noin 2800 – 6500K väliltä. Tämän ansiosta voimme esimerkiksi tasapainottaa valon täsmäämään lämpimään kotivalaisuun ilman värikalvoja. 

Säädettävän värilämpötilan tunnistaa usein kirjaimesta B (bi-color) tuotteen nimessä. Kuten esimerkiksi Nanlite Forza 300B. Monista suosituista LED-valoista on olemassa tavallinen päivänvaloon tasapainotettu valo ja säädettävä versio. Bi-color versio tuo hintaan yleensä reilu sata euroa lisää. Yleisiä esimerkkejä tällaisistä valoista on:

Godox ML60Bi
Nanlite Forza 300B

RGB-valojen avulla on nopea kokeilla erilaisia väriyhdistelmiä.

RGB-valot

Tässä kohtaa paletti muuttuu astetta monimutkaisemmaksi. RGB-valo on LED-valo, joka pystyy tuottamaan monia eri värejä yhdistelemällä punaista, vihreää ja sinistä valoa. Erilaisia RGB-valoja löytyy todella moneen lähtöön ja näiden ominaisuudet ja hinnat vaihtelevat suuresti. 

Yhtenäistä näissä on kuitenkin mahdollisuus vapaasti valita käytössä oleva väri. Tämä tapahtuu monissa laitteissa erillisen puhelinsovelluksen kautta. Useimmissa RGB-valoissa pystyy lisäksi tekemään erilaisia animaatioita ja käyttämään valoefektejä, kuten poliisiauton valoja tai takkatulen leimua. 

Valokuvauksen näkökulmasta RGB-valojen suurin etu on kuitenkin mahdollisuus vaivattomasti tuoda kuvaan värejä, ilman värikalvoilla pelaamista. Tämä tekee RGB-valoilla kuvaamisesta hauskaa ja luovaa. 

RGB-valosauvan avulla kuvaan voi helposti tuoda väriä.

RGB-valosauvat

Ulkoisesti tämän kategorian valot näyttävät tulevan suoraan Tähtien Sota -elokuvista. Näitä RGB-valosauvoja kutsutaankin välillä myös valomeikka nimityksellä. Kyseessä on kuitenkin vakava ammattimainen työkalu, eikä mikään lelu.

RGB-valosauvat ovat ominaisuuksiensa puolesta pakattu täyteen erilaisia toimintoja. Tavallisen RGB-valon tavoin valosauvat pystyvät toistamaan kaikkia värejä ja myös valkoisia sävyjä 2800-6500K asteikolla.

Muodon ansiosta valosauvan voi ripustaa ahtaaseen tilaan, johon isompi valonlähde ei mahtuisi. Valosauvat toimivat hyvin erilaisina korkovaloina ja tuomaan pientä piristystä kuvan värimaailmaan. Lisäksi valosauvat soveltuvat valokuvauksen osalta erityisen hyvin myös valomaalaukseen

RGB-valosauvoissa korkeampi hinta lähinnä kasvattaa laitteen pituutta ja näin antaa lisää valotehoa. Yleisiä valosauvoja on esimerkiksi: 

Nanlite PavoTube II 6C (25 cm)
Nanlite PavoTube II 15X (60 cm)
Nanlite PavoTube 30X (114 cm)
Godox LC 500 (56 cm)

Pieni RGB-valo on mahdollista ripustaa ahtaisiin tiloihin.

Pienet taskukokoiset RGB-valot

Viimeisenä kategoriana ajattelin nostaa esiin pienet taskukokoiset RGB-paneelit. Myös näitä valmistaa moni valmistaja, kuten Nanlite, SmallRig ja Aputure.

Ominaisuuksiensa puolesta nämä vastaavat pitkälti RGB-valosauvoja. Erona on käytännössä pelkkä muoto. Nämä pienet RGB-valot soveltuvat kevyeksi korkovaloksi tai tuomaan esimerkiksi kuvan taustaan väriä. Näiden pienien paneelien etuna on kevyt paino, joka mahdollistaa valon ripustamisen mitä erikoisimpiin paikkoihin.   

Valokuvauksen näkökulmasta kannattaa kuitenkin muistaa, että näiden valoteho ei päätä huimaa. Joten pitää olla realistinen mihin tällainen pieni RGB-valo kykenee. Pienet RGB-paneelit ovat mielestäni kuitenkin hauska ja edullinen portti RGB-valojen maailmaan. Pieniä taskukokoisia RGB-valoja on esimerkiksi: 

Nanlite Litolite 5C
SmallRig Pix M160
Aputure MC

Perinteinen salama

Valokuvauksen näkökulmasta välähtävä valo, eli salama on ollut se perinteinen keino tuoda lisävaloa kuvaan. 

Erilaisia salamalaitteita on luonnollisesti myös huomattava määrä. Yksinkertaisimmillaan salama on kameraan sisäänrakennettu. Seuraava askel tästä on erillinen käsisalama. Tehojen ja hinnan puolesta käsisalamasta voi jatkaa keskikokoisiin keikkasetteihin ja aina isoihin studiovaloihin. 

Meidän tarkempi vertailu erilaisista salamoista löytyy täältä: Erilaiset salamat vertailussa

Jatkuvan valon hyödyt valokuvauksessa

Jatkuvan valon suuri plussa on mahdollisuus jatkuvasti nähdä mitä on saamassa. Eli kun lähdemme asettelemaan valoa, niin pystymme heti näkemään minne valo ja varjot kuvassa asettuvat. Tämä voi tehdä valaisun opettelusta huomattavasti intuitiivisempaa.

Jatkuvalla valolla valaisun perusteet tulevat tätä kautta tutuiksi. Salamalla kuvaaminen voi tähän verrattuna tuntua enempi arpapeliltä. 

Jatkuvan valon miinukset

Valokuvauksen kannalta suurin haaste jatkuvalla valolla kuvaamiseen on kuitenkin pienemmät valotehot verrattuna salamaan. Pienempi valoteho tarkoittaa, että meidän täytyy mahdollisesti tehdä enemmän kompromisseja kameran asetusten puolesta.

Toisaalta modernit järjestelmäkamerat kestävät entistä hurjempia ISO-arvoja, ilman että kuva rupeaa kohisemaan häiritsevästi. Tämä mahdollistaa kuvaamisen entistä pienempitehoisemmilla kuvausvaloilla. 

Kuten aikaisemmin mainitsin, niin erilaisia LED valoja on iso määrä, jonka takia niitä on vaikea verrata yleisellä tasolla. Yleisesti ottaen voidaan kuitenkin todeta, että jatkuva valo on salamaa kookkaampi. Lisäksi jatkuva valo vaatii useimmiten verkkovirtaa, kun taas salama toimii akulla. 

Salaman hyödyt valokuvauksessa

Samalla euromäärällä salamasta saa huomattavasti enemmän valotehoa irti. Yksinkertaisen käsisalaman saa noin sadalla eurolla. Samalla summalla on hankala saada kovin käyttökelpoista ratkaisua jatkuvan valon puolelta. 

Salaman hyödyt tulevat selkeimmin esiin tilanteissa, joissa suuremmasta valotehoista on hyötyä. Yksi selkeä esimerkki on ulkona tehtävät kuvaukset, jossa halutaan kilpailla vallitsevan valon kanssa ja esimerkiksi alivalottaa kuvan taustaa. Tämä kuvaustekniikka onnistuu huomattavasti helpommin salamalla, kuin jatkuvalla valolla. 

Nopean liikkeen pysäyttäminen on huomattavasti helpompaa salamalla.

Liikkeen pysäyttäminen

Tämän lisäksi salama ottaa selkeän voiton nopean liikkeen pysäyttämisessä. Salaman lyhyt paloaika mahdollistaa erittäin nopea liikkeen pysäyttämisen, ilman sen suurempaa vaivaa.

Nopean liikkeen pysäyttäminen jatkuvalla valolla vaatii suljinajan ruuvaamista hurjiin lukemiin, kuten 1/500 tai 1/2000. Näin lyhyillä valotusajoilla kuvaaminen vähentää käytössä olevaa valoa entisestään, joka nopeasti tulee esteeksi yhtään heikkotehoisemmilla valoilla. 

Salaman miinukset

Useimmissa pienemmissä käsisalamoissa ei ole ohjausvaloa. Tai mikäli ohjausvalo sattuu pienemmästä käsisalamasta löytymään, niin sen teho on usein melko heikko, eikä ole pidemmillä matkoilla kovin käyttökelpoinen. Lisäksi ohjausvalo kuluttaa akkua huomattavalla vauhdilla. 

Ohjausvalon puute voi vaikeuttaa salaman asettelua ja tehdä valaisun opettelusta vaikeampaa. Lisäksi salamalla kuvattaessa joutuu odottamaan salaman uudelleen latautumista, kun taas jatkuvalla valolla voi kuvata niin tiheään kuin kameran sarjakuvaus sallii.

Mitä suurempi valoteho mahdollistaa?

Suuremman valotehon ansiosta pystymme viemään valonlähteen kauemmaksi kohteesta, käyttämään suurempia valonmuokkaimia ja näin ollen pehmentämään valoa enemmän. Salaman suurempi valoteho antaa meille siis enemmän luovaa pelivaraa.

Lisäksi voimme käyttää matalampia ISO-arvoja, joka johtaa puhtaampiin tiedostoihin.

Mihin jatkuva valo soveltuu?

Jatkuva valo puolestaan soveltuu erityisen hyvin kuvaukseen, jossa valot voivat olla lähellä kohdetta ja tilanteisiin, joissa voidaan käyttää suhteellisen hitaita suljinaikoja. Jatkuva valo sopii mielestäni erityisen hyvin esimerkiksi näihin kuvaustilanteisiin:

  • Tuotekuvaus
  • Ruokakuvaus
  • Studiopotretit
  • Pieneksi lisävaloksi hämärään
  • Efektivaloksi
  • Valomaalaus
mm
Atte Tanner

Atte Tanner on Helsingin ja Lontoon välillä kulkeva muoti- ja mainoskuvaaja. Hänen töilleen ominaista on elokuvallinen ilmaisu ja mystinen tunnelma. Atte on ollut mukana luomassa kuvamaailmoja asiakkaille kuten Warner Music, MTV3 ja BMW. www.attetanner.com

Ei kommentteja

Leave a reply