31 maalis

Jättivertailussa 40 erilaista väri- ja mustavalkofilmiä

Filmejä on saatavissa pääasiassa kolmea erilaista: värinegatiivifilmi, mustavalkofilmi sekä diafilmi. Kaikilla filmeillä on ominaispiirteensä ja kuvanlaadulliset ominaisuutensa. 

Pekka Keskinen on ottanut haasteekseen kuvata ja testata mahdollisimman montaa erilaista kino- ja 120-filmiä. Hänen kirjoittamansa artikkelit muodostavat suuren tietopankin, joka helpottaa sopivan filmin löytämisessä. Pekan kokeilut kertovat mihin tilanteisiin kukin filmi sopii ja millainen niiden luonne on muun muassa kontrastin, rakeiden ja sävyjen osalta.

Filmivertailun osiot

Mustavalkoiset kinofilmit
Värinegatiivifilmit
Mustavalkoiset 120-filmit
Värilliset 120-filmit

Mikä herkkyys?

Filmi on valoherkkää materiaalia ja jokaisella filmillä on sille ominainen herkkyys reagoida valoon. Mitä hämärämmässä kuvataan, sitä herkempää filmiä tarvitaan. Toisin kuin digikameroissa, filmin herkkyyttä ei voi säätää kuvaustilanteessa, joten filmiä hankkiessa on hyvä miettiä tulevaa kuvaustilannetta. Tavallisesti ulkokuvaukseen sopii hyvin 100-400 herkkyyksinen filmi. Sisäkuvauksessa tarvitaan mieluusti herkempää filmiä joten 400-1600 herkkyyksinen on sopiva sinne

Mustavalkoiset kinofilmit.

Kinofilmit tunnistaa usein niissä olevasta 135-merkinnästä, myös 35mm filmi -nimitystä käytetään. Kinofilmeissä on yleensä 24 tai 36 kuvaa ja se ilmoitetaan filmipakkauksessa tai itse filmirullassa. 35mm formaatti on aloittelijalle se kaikista helpoin, tutuin ja turvallisin vaihtoehto.

Kodak Tri-X 400

Kodak Tri-X 400 lienee yksi maailman suosituimmista mustavalkofilmeistä. Tri-X tunnetaan monikäyttöisenä filminä, jota voi yli- tai alivalottaa, prässätä ja opettaa tanssimaan. Tri-X:ssä on yksi mukavimman näköisistä raekoostumuksista mitä olen ikinä nähnyt. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Ilford HP5

Ilford HP5 400

Herkkä, hienorakeinen ja pankromaattinen filmi yleiskäyttöön. Ihannefilmi lehti- ja luontokuvaukseen. Ilford HP5 400 sopii prässättäväksi erinomaisesti.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Ilford Delta 3200

Ilford Delta 3200 on arvatenkin melko rakeinen filmi. Omasta mielestäni rakeisuus ei ole ihan siitä miellyttävimmästä päästä. Kuvanlaatu on hyvin rouheaa, muttei jostain syystä ihan niin mukavan näköistä kuin vaikka Kodak Tri-x:ssä.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

JCH Streetpan 400

Tässä on tosi kontrastin ystäville melkolailla sopiva mustavalkofilmi. Street Panilla on ehdottomasti oma karasteriikkansa. Filmissä on hyvä balanssi rosoisuuden ja pehmeyden välillä. Suosittelisin kuvaamaan Streepania ilman prässäystä.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Silberra Pan 200

Silberra 200 vaikutti jokseenkin yllätykselliseltä filmiltä sävyjen toistoltaan. Se ei vaikuttanut niin ennalta-arvattavalta kuin monet muut vastaavat mustavalkofilmit. Kontrastia piisaa keskiverrosti ja tarkkuuskin on parempaa keskiluokkaa.
Lue koko arvostelu

Agfa APX 400

APX on omaan silmääni erittäin hienostunut ja legitiimi mustavalkofilmi. APX ei myöskään ole hinnalla pilattu.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Kodak T-max 400

T-Max on yksi suosikkifilmeistäni. Se on niin sanottu yleismustavalkofilmi, mutta tarkkuutensa ansiosta, suosisttelisin sitä esim. luontokuvaukseen huomattavasti mielummin kuin rakeisempia filmejä. Kuvanlaadullisesti T-Max on aika yllätyksetön ammattilaiskäyttöön suunniteltu filmi. Hyvin kaukana siis Lomo-hörhöilystä
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Ilford FP4+ ISO 125

Hitaille filmeille tyypilliseen tapaan FP4+ on hyvin hienorakeinen, mutta fiilikseltään noin muuten hyvin klassisen näköinen filmi, eikä niin ultra-kliininen kuin vaikka Delta 100. Hienorakeisuutensa ansiosta FP4+ sopii hyvin vähän isompienkin printtien tekemiseen ja erityisesti aurinkoisille päiville
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Agfa APX 100

Kuvanlaatu on yllättävän rouheaa näin hitaaksi filmiksi. Kontrastia APX 100:ssa taas ei mielestäni erityisemmin ole. APX -sarjan filmit eivät ole hinnalla pilattuja ja ovat selkeästi sieltä halvemmasta päästä. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Ilford Pan F+ ISO 50

Perinteisen raeteknologian filmi erityisesti mainos- ja reprokäyttöön ja muihin tilanteisiin, jossa tavoitellaan maksimaalista terävyyttä. Kyseessä ei siis ole mikään maailman yleiskäyttöisin filmi. Se sopii erittäin aurinkoisille päiville, mutta taivaan mennessä pilveen, kannattaa laukusta kaivaa nopeammalla filmillä varustettu vararunko.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Ilford Delta 100

Delta 100 sopii kaikkeen kuvaamiseen todella hyvin ja varmasti parhaimmillaan sen on potrettifilminä. Kontrastia Delta 100:ssa on juuri sopivasti. Se ei ole harmaan platku niinkuin jotkin filmit eikä myöskään liian kontrastikas. Sävyt toistuvat kauniisti ja sävyrikkaus on juuri niin kirjava kuin Ilfordin filmeiltä sopiikin odottaa.  
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Silberra Pan 100

Silberra on niin sanottu boutique-filmi, vähän niinkuin pienpanimo-olut. Hitaaksi filmiksi raekoko ei ole erityisen pieni, eli ihan samettisen pehmeään jälkeen siitä ei välttämättä ole. Yleisfiilis on rapsakka ja retrohtava.
Lue koko arvostelu.

Fomapan 100

Fomapan 100 oli kaikista testaamistani Foma-filmeistä ehkäpä mitäänsanomattomin. Yleensä hitaat ISO 100 filmit ovat melko rakeettomia, mutta Foman tapauksessa en edes vaivautunut odottamaan mitenkään silkkisen sileää jälkeä. Jälki on siis suht rakeista ja nuhjuista.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Fomapan 200

Yleisesti ottaen Fomapaneilla ei mielestäni ole mitään erityisen leimaavaa ominaispiirrettä, josta sen heti tunnistaisi Fomaksi. Fomapan 200 oli testailujeni perusteella vähän niin kuin Fomapan 400, mutta sävyntoistoltaan aavistuksen miellyttävämpi.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Fomapan 400

Jos tarkkuudesta ja Ansel Adams -henkisestä samettisuudesta pitää, Fomapan 400 ei ole oikea valinta. Sen sijaan, jos räkäisyyden suhteen ei ole ihan nökönuuka tai jos vähän rouheampi retro-lookki on hakusessa, istuu Fomapan 400 kuin nenä päähän. Esim. katukuvaukseen Foma 400 voisi olla oikein hyvä valinta. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Värinegatiivifilmit

Värinegatiiivifilmi on usein edullisin tapa aloittaa kuvaamaan filmille. Värifilmin kehitys on edullisinta ja värifilmiä on yleensä helpoiten saatavilla.

Kodak Portra 160

Kodak Portra ei juurikaan esittelyitä kaipaa. Se on yksi tunnetuimpia ja parhaimpana pidettyjä värinegatiivifilmejä mitä maan päältä löytyy. Parhaimmillaan Portra tuottaa todella kauniit värit. Portralla on laatufilminä erittäin hyvä yli- ja alivalottumisen sietokyky.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Fujicolor Pro 400H

Kyseessä on Fujin ammattilaiskäyttöön tarkoitettujen filmien yksi hienostuneimmista tuotteista. Fujeissa on yleensä sangen hienostunut ja aavistuksen pastellinen väripaletti, jonka ansiosta se sopii todella hyvin hää- ja muotikuvaukseen. Filmi toistaa ihonsävyjä todella hyvin.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Kodak Gold 200

Kodak Gold on sellainen perinteinen 90-luvun lomamatkafilmi, jollaiselle itse kunkin Mallorcan matkakuvat on tyypillisesti otettu. Kodak Goldin värit ovat voimakkaat ja vivahteikkaat. Edullinen ISO 200 värinegatiivifilmi.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Kodak Portra 800

Portra 800 on erittäin nopea, pienirakeinen ja korkealaatuinen värinegatiivifilmi. Jos etsit vähäiseen valoon sopivaa filmiä, Portra 800 on erittäin hyvä vaihtoehto. Kuten nimi antaa ymmärtää, on filmi suunniteltu alunperin muotokuviin. Kaikki Portrat ovat ammattilaisfilmejä, eli eivät välttämättä siitä halvimmasta päästä. Hinta-laatu -suhde on kuitenkin enemmän kuin kohdillaan, ottaen huomioon filmin suorituskyvyn ja kuvanlaadun.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Cinestill 800T

Cinestill on aikamoista kulttiherkkua filmikuvaajien keskuudessa. Kyseessä on nopea ja värimaailmaltaan rikas, iso 800 värinegatiivifilmi, joka on muokattu Kodak Vision 3 -elokuvafilmistä. Cinestilliä ollaan siis alkujaan käytetty elokuvaproduktioissa, josta johtuukin varmasti sille ominainen erittäin filmaattinen lookki. Cinestillin värit ja kuvanlaatu ovat omaa huippulaatua. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Kodak Ektar 100

Ektarin 35mm negasta saa tarkkuutensa ansiosta tehtyä isojakin suurennoksia ennen kuin filmirae alkaa näkyä häiritsevästi. Ektarissa on muutamia selkeitä ominaispiirteitä. Ensinnäkin se on erittäin tarkka, lähes rakeeton filmi. Väripaletissa on hitunen retrovaikutteisuutta. Värit ovat voimakkaat ja lämpimät. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Kodak Portra 400

Kuten nimikin hieman viittaa, on se alkujaan suunniteltu lähinnä potretti- ja hääkuvauskäyttöön, mutta se sopii erinomaisesti kyllä yleiskäyttöisesti vähän kaikenlaiseen kuvaamiseen. Nelisataiseksi filmiksi Portrassa on tosiaankin hyvin minimaalinen määrä rakeisuutta formaatista riippumatta. Kyseessä on moderni filmi ja sillä on hyvin moderni lookki.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Fujifilm Fujicolor C200

Edullinen yleisfilmi kaikenlaiseen kuvaukseen. Kuvanlaatu on tip top ja väritkin perin miellyttävät. Hämmästyttävää Fuji C200:ssa on se, että sillä näyttäisi tulevan sekä sisä että ulkotiloissa todenmukaiset värisävyt. Alivalottumistakin Fuji C200 näyttäisi sietävän hyvin. Jos rakeisesta värifilmistä pitää, C200 on hyvä valinta, sillä tässä filmissä sitä löytyy. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Mustavalkoiset 120-filmit

JCH Street Pan 400

JCH Street Pan 400 on katukuvaukseen suunnattu korkealaatuinen mustavalkofilmi, jossa on luontaisesti erittäin korkea kontrasti. Kaunis filmi kaiken kaikkiaan. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Ilford Delta 3200

Delta 3200:n suurin myyntivaltti lienee juuri sen näennäinen herkkyys. Miltei kaikissa muissa ikinä kuvaamissani mustavalkofilmeissä rakeisuus näyttää mieluisammalta kuin Delta 3200:ssa, joka näyttää toisinaan aivan santapaperilta.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Ilford XP2 Super 400

Ilford XP2 Super ei ole niin sanotusti oikea mustavalkofilmi ja jakaakin täten mielipiteitä. Se nimittäin kehitetään C-41 -prosessilla aivan kuten mikä tahansa tyypillinen värinegafilmi. XP2 on erinomainen valinta sellaisille kuvaajille, jotka haluavat kokeilla mustavalkokuvaamista, mutta joilla ei ole omalla paikkakunnallaan muita kuin värikuvien kehitysmahdollisuuksia. Nelisataiseksi filmiksi jälki on ihan uskomattoman tarkkaa ja samettista. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Fomapan 100

Fomapan 100 oli kaikista testaamistani Foma-filmeistä ehkäpä mitäänsanomattomin. Yleensä hitaat ISO 100 filmit ovat melko rakeettomia, mutta Foman tapauksessa en edes vaivautunut odottamaan mitenkään silkkisen sileää jälkeä. Jälki on siis suht rakeista ja nuhjuista.
Lue koko arvostelu.

Fomapan 200

Yleisesti ottaen Fomapaneilla ei mielestäni ole mitään erityisen leimaavaa ominaispiirrettä, josta sen heti tunnistaisi Fomaksi. Fomapan 200 oli testailujeni perusteella vähän niin kuin Fomapan 400, mutta sävyntoistoltaan aavistuksen miellyttävämpi.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Fomapan 400

Jos tarkkuudesta ja Ansel Adams -henkisestä samettisuudesta pitää, Fomapan 400 ei ole oikea valinta. Sen sijaan, jos räkäisyyden suhteen ei ole ihan nökönuuka tai jos vähän rouheampi retro-lookki on hakusessa, istuu Fomapan 400 kuin nenä päähän. Esim. katukuvaukseen Foma 400 voisi olla oikein hyvä valinta. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Ilford Pan F 50

Pan F on mahdollisesti yksi kermaisimpia ja hattaramaisimpia filmejä. Hitautensa ansiosta sillä voi mm. leikiten kuvata isoillakin aukoilla keskellä kirkasta päivää ilman minkään näköisiä harmaasuotimia tai muita apuvälineitä. Kontrastia piisaa juuri sopivasti, kuten Ilfordin laatufilmeiltä voi odottaakin. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Kodak T-max 400

T-max 400 on hyvin monipuolinen ja luotettava filmi. Hyvässä valaistuksessa T-max 400 voi näyttää joidenkin silmään jopa vähän liian tarkalta. Hämärässä, jossa valotus ei välttämättä ole täysin optimaalinen, alkaa T-max 400 näyttämään filmimäisemmän retro-puolensa. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Ilford Delta 100

Ilford Delta on erittäin laadukas filmi kaikenlaiseen mustavalkokuvaamiseen ja näyttää siltä miltä kunnon keskiformaatin mustavalkofilmin kuuluukin näyttää. Jos siis tarkasta jäljestä pitää, Delta 100 on erinomainen valinta, mutta mitään suurempia yllätyksiä se ei tarjoile. Se on vähän kuin filmien vuoden 2006 vaaleanharmaa Volvo V70.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Kodak Tri-x 400

Tri-x tunnetaan erittäin monikäyttöisenä filminä, jolla on erittäin, siis oikeasti todella hyvä yli- ja alivalottumisensietokyky. Tri-x:llä on myös todella hyvä kyky tallentaa sävyjä, minkä vuoksi sille tyypillistä estetiikkaa pidetään niin suuressa arvossa. Monille filmikuvaajista Kodak Tri-x 400 lienee se kaikista arvostetuin ja halutuin mustavalkofilmi.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Värilliset 120-filmit

Kodak Ektar 100

Ektari on yksi Kodakin tunnetuimmista ja suosituimmista tällä hetkellä tuotannossa olevista värinegatiivifilmeistä. Ektarissa on muutamia selkeitä ominaispiirteitä. Ensinnäkin se on erittäin tarkka, lähes rakeeton filmi. Ektarissa on myös tunnistettava väripaletti. Sitä verrataan usein hieman saman henkiseen Kodak Portraan, jotka kummatkin ovat värintoistoltaan tai ainakin fiilikseltään sukunäköiset. Väripaletissa on hitunen retrovaikutteisuutta. Värit ovat voimakkaat ja lämpimät. 
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Kodak Portra 160

Kodak Portra ei juurikaan esittelyitä kaipaa. Se on yksi tunnetuimpia ja parhaimpana pidettyjä värinegatiivifilmejä mitä maan päältä löytyy. Parhaimmillaan Portra tuottaa todella kauniit värit. Portralla on laatufilminä erittäin hyvä yli- ja alivalottumisen sietokyky.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Fujifilm Pro 160NS

Fujifilm Pro 160NS on alkujaan suunnattu hää- ja muotokuvaukseen sekä kaupalliseen kuvaukseen, mutta se sopii tietenkin myös yleiskäyttöön vallan mainiosti. Normaalilta katseluetäisyydeltä tarkasteltuna ei oikeastaan voi sanoa onko kyseessä edes filmikuva. 
Lue koko arvostelu

Cinestill 800T

Omaan makuuni esimerkiksi illalla kuvatut katumaisemat ja hämärät sisätilat tunnelmavalaistuksineen näyttävät Cinestillillä parhaimmalta. Siihenhän se toki on suunniteltukin. Filmi on valkotasapainotettu sisätilavalaistukselle ja kyseessä on sen verran herkkä filmi, että hämärässä kuvaaminen onnistuu hyvin.
Lue koko arvostelu

Fuji Velvia 100

Velvia tunnetaan hienoista väreistään — edellyttäen tietenkin, että se on valotettu oikein. Rakeisuudesta ei etenkään keskiformaatin koossa ole tietoakaan ja kontrastia on juuri sopivasti. Velvia on päivänvalotasapainotettu filmi, eli sisätiloihin se ei ole kaikista paras valinta.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Fujicolor Pro 400H

Kyseessä on Fujin ammattilaiskäyttöön tarkoitettujen filmien yksi hienostuneimmista tuotteista. Fujeissa on yleensä sangen hienostunut ja aavistuksen pastellinen väripaletti, jonka ansiosta se sopii todella hyvin hää- ja muotikuvaukseen. Filmi toistaa ihonsävyjä todella hyvin.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Kodak Portra 400

Kuten nimikin hieman viittaa, on se alkujaan suunniteltu lähinnä potretti- ja hääkuvauskäyttöön, mutta se sopii erinomaisesti kyllä yleiskäyttöisesti vähän kaikenlaiseen kuvaamiseen. Nelisataiseksi filmiksi Portrassa on tosiaankin hyvin minimaalinen määrä rakeisuutta formaatista riippumatta. Kyseessä on moderni filmi ja sillä on hyvin moderni lookki.
Lue koko arvostelu / Osta kyseistä filmiä

Pekka Keskinen

Filmikuvauksessa innostunut graafinen suunnittelija Helsingin liepeiltä. Intohimona erityisesti 35mm mustavalkofilmit ja mekaaniset kamerat.